A gelsenkircheni közigazgatási bíróság elrendelte, hogy Essenben, az A40-es autópálya várost átszelő szakaszán korlátozni kell a dízelüzemű járművek forgalmát. A bíróság egyben kötelezte Nordrhein-Westfalen tartományt, hogy a levegőtisztasági törvény rendelkezéseinek szerezzen érvényt. A felperes a Deutsche Umwelthilfe nevű környezetvédelmi szervezet volt, amely most győztesen került ki a perből, követelései teret kaptak.

A bírósági ítélet szerint az Essenben újonnan kijelölt zónahatárokon belül 2019 július elsejétől csak az ötös, vagy annál magasabb, szeptember elsejétől csak a hatos károsanyag-kibocsátási osztályba sorolt járművek hajthatnak be. Gelsenkirchenben a Kurt-Schuhmacher Strasse július elsejétől már csak a hatos osztályba sorolt autóknak lesz elérhető. Mindenesetre a vállakozásokra vonatkozhatnak kivételek.

A tartományi kormányzatot meglepte az erélyes és nagyon konkrét ítélet. A kormányzat tagjai hangsúlyozták, hogy a már folyamatban lévő intézkedések hatására behajtási tilalom nélkül is betarthatóak lesznek a határértékek, az ítéletet ezért túlzónak, aránytalannak tekintik. Ehhez adalék, hogy az Essen- Frohnhausenben található mérőállomás – mely a most tiltás alá vont autópálya-szakasz mentén működik – 2017-ben légköbméterenként 50 mikrogramm szénmonoxidot mért,, ezzel a levegő szenynezettsége messze meghaladta a 40 mikrogrammos határértéket. És a kritikus értéket mérő állomások listáján nem ez az egyedüli.

A tartományi kormányzat mindenesetre megtámadja az ítéletet, hivatkozásuk szerint az A40-es a Ruhr-vidék egyik ütőere, a tiltás többszázezer ingázó életét teszi lehetetlenné. Ez az érvelés többek között a környezetvédelmi miniszter, Ursula Heinen-Esser szájából is elhangzott, ami a környezetvédelem valósi súlyát és pozícióját jól példázza.

Esseenen kívül további nagyvárosokban is előkészítés alatt áll a dízeltilalmi zónák bevezetése. Kölnben és Bonnban bírósági ítélet szerint áprilisban kell érvényt szerezni a tilalomnak, Köln különleges helyzetben van, a teljes elővárosi zóna érintett a tiltásban. A tartományi kormányzat itt is fellebbez.

Mainzban az ítélet alapján azonnali behajtási tilalom van érvényben az Euro 5-ös osztály alatt kijelölt utcákban, Euro 4-es besorolás alatt teljes városnegyedek váltak megközelíthetetlenné. A tiltott behatást negyven és nyolcvan euró közötti büntetéssel honorálja az ellenőrző hatóság.

München, Düsseldorf, Aachen és Frankfurt viszont megtagadja, hogy a bírósági döntésnek érvényt szerezzen. München esetében odáig jutott az ügy, hogy az ítéletnek ellenszegülő hivatalnokok személyes büntethetőségének ügyét is vizsgálja a bíróság. Az ítéletözönnek pedig még nincsen vége: a Deutsche Umwelthilfe huszonkilenc város ügyében kérte a bíróságot ítélethozatalra, a következő hónapokban öt további város ügye fog ehhez társulni.

Az A40-es autópálya Essen-Frohnhausenben. A környező épületekben az élet minősége minimum kérdéses....(forrás: DPA)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!