A jövő év legnagyobb repülőipari eseményén, Farnborough-ban nem lehetnek ott az oroszok – hangzik egyes források lakonikusan fogalmazott címe, a pontosabb közlések úgy hangzanak, hogy nem lehetnek ott az orosz katonai gépek, eszközök és cégek. Az ügyben a napokban az orosz kormány második embere, Dimitrij Rogozin szólalt meg, aki a TASSZ szerint azt üzente a szalon szervezőinek: „Bolond dolog azzal büntetni a látogatóikat, hogy nem kapnak lehetőséget látni a világ legjobb katonai repülőgépeit, amelyeknek döntő szerepük volt a szíriai háború kimenetelében”.

A történet azonban korántsem új, a britek az Európai Unió előírásainak, magyarán a Krím elfoglalása és a kelet-ukrajnai háború miatt hozott szankcióknak megfelelően jelezték, nem fogadják az oroszok katonai kiállítási anyagát és gépeit, illetve azokat az állami vezetőket, akik kapcsolatba hozhatók a történtekkel. Más kérdés, és erről a szalon szervezői sem tehetnek, hogy Oroszországban a fegyver- és repülőgépgyártás szinte kizárólag állami irányítás alatt áll, vagyis a nagy konszernek vezetői egyben az orosz állam magas rangú tisztségviselői.

A szíriai műveletek sem tették vonzóbbá a szervezőknek az orosz katonai bemutatókat...

Az ügy ráadásul hasonlóképp alakul, mint a korábbi két Farnborough-i szalonon: 2014-ben emlékezetesen zavaros volt a történet. Az oroszok ugyanis a már bevezetett korlátozások ellenére remek műsort ígértek, Szu-35-ös repüléssel, Il-76-ossal, MiG-29-essel, miközben ezek a csemegék a szalon előzetesen kiadott anyagaiban nem is jelentek meg. Az orosz sajtóban ugyanakkor az ügy úgy szerepelt, hogy az oroszokat váratlanul kizárták a kiállításról. Következett a vízumok megtagadásával, ami a tervezett delegáció tagjainak kb. a felét érintette, majd a két ország külügyminisztériumának jegyzékváltásával. Farnborough első napján ugyancsak Rogozin miniszterelnök-helyettes szólította fel távozásra a mégiscsak ott tartózkodó, az orosz polgári repülőipart képviselő cégvezetőket.

A mostani Rogozin-féle szöveg a szíriai háborúról azért is érdekes, mert 2014-ben a szervezők épp amiatt is döntöttek az orosz katonai jelenlét ellen, mert Moszkva harci gépeket adott el a felkelők ellen harcoló damaszkuszi kormánynak.

Pedig az ötödik generációs Szuhoj is érdekes lenne (fotó: TASSZ)

2016-ban hasonlóképp érvényesültek az előírások, nem volt orosz katonai résztvevő, jöhettek a civilek, és a szervezők válaszából kiderül, hogy idén is ez a brit álláspont: amint 2016-ban, úgy 2018-ban is szívesen látják, a Szuhoj, a Russian Helicopters, az UAC, a Volga-Dnyeper csoport kiállítását, mondta a szalon szóvivője.

Noha 2014-ben a United Aircraft vezetője, Mihail Pogoszian azt mondta, azért nem jöttek végül orosz harci gépek Farnborough-ba, mert a gyártók „a hazai piacra koncentrálnak”, Rogozin korai és erőteljes fellépése azért arra utal, hogy az orosz repülőgépiparnak igenis szüksége van komoly eladásokra, nemzetközi sikerekre, vagyis a nemzetközi megjelenésre, mert az exportbevételek képesek igazából fedezni a néhány éve igen feszítetté váló, és persze mint tudjuk, pokolian költséges harcigép-gyártást.

Vajon az MC-21-es eljön a szalonra?

Viszont az például Farnborough egyik szenzációja lehetne, ha a polgári oldal ismét erőteljesen megjelenne a London környéki repülőtéren, közelebbről, ha az új orosz utasszállítót, az MC-21-est is kiállítanák. Ami nem teljesen kizárt, hiszen az Irkut még az idénre ígéri a második prototípus repülését és jövő év első felére a harmadikat, vagyis talán lenne olyan példány a 150 személyes kéthajtóművesből, amely ellátogathatna a jövő év legfontosabb aviatikai eseményére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!