Valljuk be, az a hazánkfia aki spotterként, repülőrajongóként érkezik meg a Farnborough-i Repülőgép-kiállításra, az először több Bosch, Chanell, Versace öltönyös és kosztümös emberrel találkozik, mint repülőeszközzel. Ez azért van, mert a kiállítás nem azért van, hogy látványos demorepüléseket lássunk, hanem hogy valamelyik közel-keleti sejk vásároljon egy luxusgépet, vagy éppen légitársaságok, lízingcégek vegyenek több tucat, vagy éppen több száz repülőgépet, helikoptert, illetve felújítási, karbantartási vagy szupport szerződéseket kössenek.

Le Bourget és Farnborough minden esetben arról szó, hogy kereskedelmi repülés területén a Boeing vagy az Airbus értékesít-e több repülőeszközt, mennyire tudja lekötni kapacitását. A többi gyártó általában a futottak még kategóriába tartozik, bármennyi pénzt is ölnek bele a marketingbe. Ilyen a Bombardier C sorozat, a Szuhoj Szuperjet, a Dassault nagyobb üzleti repülőgépei vagy éppen az ATR. Az üzleti jet kategóriában is a Bombardier és a Dassault harcol, bár itt beleszólása van többek között a Hondának vagy a Beechcraftnak is.

David Cameron (középen) korábbi brit miniszterelnök utolsó munkáinak egyike volt ellátogatni a szalonra. A képre kattintva galéria nyílik (a szerző felvételei)

Nos az összesített végeredmény szerint az Airbusnál 279 repülőgépet 35 milliárd, a Boeingnál 182 repülőgépet 26,8 milliárd dollár értékben adtak el. Ezek egy része csak opció... Az Airbusnál az értékesítés legnagyobb része az A320 családba tartozik, csak tíz egyéb kategóriájú repülőeszközt adtak el. A magyar illetőségű WizzAir is ebből a típusból rendelt. Az A321 Neo volt a legkeresettebb, sok vásárló régi opcióit is erre a nagyobb befogadóképességű változatra konvertálta. A szélestörzsű modellekből az eladott tíz az A330-as repülőgéptípusból került ki. A 100 éves Boeing 182 gépes értékesítésének nagy része a 737MAX-ra szólt, amely a legújabb változata a 737-es családnak. Tizenkét Dreamliner is gazdára talált, és a jó öreg 747-es legújabb teherszállító változata a 8F is húsz megrendelést kapott, igaz ez egy régebbi opció megerősítése volt.

Negatív meglepetés volt, hogy a Bombardier CSeries egyetlen megrendelést sem kapott, bár a kisebb A320 es 737-es gépekkel egyezik befogadóképessége. Az Airbus sem lehet büszke, hogy sem az A350XB-re, sem a 380-asra nem kapott megrendelést, pedig fejlesztésük sokba került a cégcsoportnak. A380-ast már két éve nem tudott a társaság eladni, és az emeletes Airbus még mindig nem hozta be a fejlesztési költségét sem, optimális esetben is maximum nullszaldós lehet a típus költségvetése.

Néhány gépet eladtak a Q400 turbóprop regionális utasszállító repülőgépből.

Lépjünk át a katonai repülés területére! Magyar vonatkozású hírek is jöhettek volna Angliából, hiszen a Saab bemutatta a JAS-39C/D vadászbombázókhoz kifejlesztett dupla SBD bomba kitteket hordozó pilonokat, a Meteor BVR és az Iris-T rövid hatótávolságú légiharcrakéták teljes integrációját. Ezekhez nem szükséges az új PS-05 lokátorváltozat, csak az MS20 szoftver, amely már nem ingyenes modernizáció egyetlen alkalmazó nemzetnek sem. Átrepülte az óceánt a KC-390-es brazil építésű univerziális repülőgép, amelyből a cseh légierő is rendelt és az Aero Vodochody is beszállt az alkatrészgyártásba. Magyar illetőségű lehetett volna, de nem lett, mert kormányunk csak használt VIP szállítógép vásárlásban gondolkodik, mert kell kormány repülőgép a magyar politikusoknak alá, de a katonai igényeket az elaggott AN-26-osok pótlására nem veszik figyelembe, akárcsak a Gripenek fegyverzetének szinten tartásában sem.

Bemutatkozott amerikai és brit színekben is az F-35 alacsony érzékelhetőségű harci repülőgép, mock up formájában a Gripen E, és Eurofighter AESA lokátorral modernizált változatát is meg lehetett tekinteni. Erőlködik a Boeing az F/A-18 Superhornettel, de a 35-ös egy fél generációval fejlettebb. T-100-ra keresztelték át az amerikai tenderre az Alenia M347-es gyakorló repülőgépet, de a vetélytársak sem hagyták abba a fejlesztést. Helikopterekben az ukránok a Mi-8/17 modernizált változatát kínálták Motor Szics hajtóművekkel, és természetesen a Sikorsky, és a Bell is ott volt a kiállításon, akárcsak az európai Eurocopterből átkeresztelt Airtbus helikopter és a Finnameccából átkeresztelt Leonardo. Utóbbi Merlin gépein kívül nálunk is szóba jött anno az AW-139M katonai változata, de légierőnknek sajnos központi beszerzés hiányában a honvédség költségvetéséből kellett volna az öt Mi-17-est modernizálni, ebből egy négy gépes nagyjavításra tellett végül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!