Farnborough: miért kell hazahívni az ott sem lévő oroszokat?

iho   ·   2014.07.16. 11:15
cim

Most érkezett:

Az orosz repülőipari óriáscég, az United Aircraft vezetője, Mihail Pogoszian Farnborough-ban – ezek szerint ő sem utazott haza a miniszterelnök utasítása ellenére – elsősorban azzal magyarázta a Szu-35-ös illetve általában az UAC harci gépek hiányát, hogy ezek eladásánál elsősorban a hazai piacra koncentrál a cég. Pogoszian szerint ugyanakkor a nyugati és az orosz repülőipar kapcsolatait nem befolyásolja az ukrajnai helyzet.

Korábban írtuk:

Néhány napja portálunk is hírt adott arról, noha rosszak voltak az előjelek, mégiscsak várható Farnborough-ban az orosz repülőipar már szokásos, nagyszabású felvonulása. Ami viszont mégis elmaradt.

Az általunk is közölt nyilatkozat, valamint az izgalmas lista a kiállítandó gépekről pedig autentikus forrásból származott, maga a legfőbb állami hadiipari exportcég, a Roszoboronexport elnöke adott ki közleményt a Ria Novosztyi hírügynökségen keresztül a tömeges orosz megjelenésről. Szó volt a Szu-35-ös repüléséről is, amely a tavalyi párizsi szalon közönségét napról napra elvarázsolta, azon kívül olyan eszközökről, mint kétféle támadó helikopter, az Il-76-os modernizált változata, egy frissebb MiG-29-es változat, és így tovább.

Két orosz gép eredetileg is szerepelt a listákon, de nem katonai termékek és nemzetközi együttműködésben fejlesztették a típust: a Superjet egyik példánya a mexikói Interjet...

A nyilatkozat július 11-én napvilágot látott, vagyis az angliai szalon megnyitása előtt három nappal. Ami több okból tette kétségessé az exportcég elnökének optimista mondatait. Egyrészt a különféle előzetesekben, katalógusokban, a légi és földi bemutató listáin ezek a gépek egyszerűen nem szerepeltek. Másrészt azt is lehet tudni, hogy az ilyen komoly nemzetközi fellépés előkészítése igen hosszú folyamat. A szervezőknek jóelőre tudniuk kell, mit hol és hogyan állítanának ki, a nagyobb gépeknek speciális elhelyezést kell biztosítani, a pavilonokat és a tárgyalások helyszínéül szolgáló chalet-eket jóelőre le kell foglalni, a légibemutató programját pedig egyeztetni kell a szervezőkkel és egy igen szigorú bizottság előtt validálni kell a fellépést repülésbiztonsági szempontok szerint.

Az iho/repülés már akkor kételkedett abban, hogy mindez pár nap alatt megvalósult vagy megvalósulhatott volna. Időközben azonban a londoni orosz nagykövetség és a brit külügyminisztérium közt kirobbant jegyzékváltás felfedte a történtek lényegét: a szervezők, tekintettel az ukrajnai történésekre illetve az annak nyomán elrendelt nyugati embargóra, valóban nem forszírozták a nagyarányú orosz jelenlétet Farnborough-ban.  Ennek ellenére bizonyos orosz jelenlét mégiscsak létezik a szalonon, amit az is bizonyít, hogy az orosz miniszterelnök első helyettesének, Dimitrij Rogozinnak volt kit felszólítani az első napon arra, hogy – pakoljon és hagyja ott a kiállítást. A hivatalos listán a Roszkozmosz űrhajózási cég és a Roszoboronexport is szerepel.

...a másik az orosz UTair színeiben

Ami azóta kiolvasható a néha ellentmondó sajtójelentésekből az, hogy a brit hatóságok egyfelől nem hívták meg az orosz kormány képviselőit, ugyanakkor a londoni külügyminisztérium világosan jelezte, nincs semmiféle beleszólása abba, hogy vállalatok, cégek hogyan és miképp jelennek meg Farnborough-ban. Viszont a korábbi nemzetközi megállapodásnak megfelelően sem meghívást, sem vízumot nem kaptak azok az orosz állami tisztviselők, akik el akartak volna jönni Farnborough-ba. Orosz források szerint ugyan ez szakértőket is érintett, de feltehetően olyasvalakikről lehetett szó, akik valóban szakértők, de közben magas állami tisztségviselőként vezetnek vállalatokat. Ugyanakkor a brit sajtóban többször is jelezték, hogy a pavilonokban van orosz anyag és a tárgyalási helyszíneken vannak orosz partnerek, akikkel folynak is megbeszélések különféle üzletekről, leginkább a harmadik világból érkezett katonákkal és üzletemberekkel, de valakik láttak dél-afrikai küldötteket is, akiket az oroszokkal kísértek találkára.

Mégis akkor mi lehetett a Roszoboronexport vezetőjének – aki egyébként szintén nem kapott vízumot – nyilatkozata mögött? Mivel az előzetes listán az általa említett repülő szerkezetek sehol nem szerepeltek, gyanítható, hogy ebben a szövegben több volt a politika, mint a realitás. Kevésbé finoman fogalmazva Szergej Kornyev a maga szövegének közzétételekor pontosan tudhatta, hogy mindezek nem lesznek ott Angliában. Viszont ez a nyilatkozat egyfelől talán egyfajta ráhatás kísérlete lehetett, hogy mégiscsak lehessen kiállítani, másfelől legalábbis az orosz közvélemény előtt olyanképp beállítani a dolgot, mintha az oroszokat csak egy-két nappal Farnborough megnyitása előtt, teljesen váratlanul zárták volna ki a szalonról. Nomeg a nyugati repülésszerető közönségnek is szólt az üzenet: látjátok, mi mindent nem viszünk, ha nem engedi a kormányotok...

A legérdekesebb bemutatókat amúgy is idén a szélestörzsű utasszállítók repülték <br>(fotók: ATW)

Amúgy a brit hivatalos megnyilatkozások azt is világossá tették, hogy korántsem csak az ukrajnai történet és a Krím annektálása az, ami nemkívánatossá teszi az orosz fegyverexportőröket a nemzetközi találkozókon, hanem például a Roszobonexport szíriai sikerei is, vagyis hogy az oroszok egyebek mellett az orosz hadiipar egyik legfrissebb termékéből, a Jak-130-asból is eladtak a damaszkuszi kormánynak harminchat példányt. Más kérdés, hogy eddig még nem sikerült befejezni és leszállítani őket, de ezek a kétüléses sugárhajtású gépek nemcsak kiképzésre, hanem földi célpontok elleni támadásra is szolgálnak.

Az oroszok azt is jelezték, hogy „kitiltásuk” Farnborough-ból semmiféle negatív hatással nincs az orosz hadiipari termékek növekvő exportjára, a repülőgépek és fegyverek iránt világszerte megnyilvánuló igényre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.