Megérkeztek az első sűrített földgázzal (CNG) működő, hazai és uniós forrásból beszerzett új MAN Lion’s City autóbuszok Nyíregyházára. A negyvenegy járműből álló flotta egy szóló és egy csuklós példányát csütörtökön a Kossuth téren nézhették meg az érdeklődők, a többi kocsi január 31-éig érkezik meg a városba. A PGF-001–041 rendszámú új buszokkal napokon belül a forgalomban is lehet majd találkozni: a tervek szerint február 1-jétől a meglévő járatútvonalakat fogják bejárni. Menetrend szerinti forgalomba február 15-étől állnak, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉMKK) üzemeltetésében. Március közepéig egyhónapos utasforgalmi próbaüzemen vesznek részt. A járművekkel a városban használt buszflotta átlagéletkora jelentősen javulni fog, alig haladja majd meg az öt évet. Az MAN-ek mellett a jelenlegi buszok közül a 2002–2008 között beszerzett, szintén alacsonypadlós, lengyel Solaris Urbinók továbbra is közlekedni fognak.

A beruházás CNG-töltőállomás építését is magában foglalta, ennek műszaki-átadás átvétele a napokban megtörtént, még egy engedély beszerzése szükséges. A Tiszavasvári úton található töltőállomás helyszíne a projekt további részét képező új autóbusz­telephely helyszíne is egyben, amelynek építése folyamatban van.

Hivatalosan is bemutatták Nyíregyháza új MAN gázbuszait. A 36 szóló és öt csuklós jármű február 15-étől áll menetrend szerinti forgalomba. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Gyákum Richárd)

A kék-zöld-fehér színtervű MAN Lion's City CNG buszok alacsonypadlós konstrukciójuknak köszönhetően akadálymentesek, Euro 6-os környezetvédelmi besorolással rendelkeznek, fedélzetükön dinamikus utasszámláló rendszer fog működni. A szóló járművek nyolcvanhat, a csuklósok százharminchat utast képesek szállítani. Valamennyi kocsin ingyenes wifi szolgálja majd az utasok kényelmét. A gázüzemű autóbuszokat olcsóbban és gazdaságosabb lehet üzemeltetni, mint a dízelmotorosokat. Az új kocsik az általuk kiváltott, tíz-húsz-harminc éves járművekhez a zajszintjük alacsonyabb, és 2500 kilogrammal kevesebb káros anyag kerül a levegőbe, mialatt közlekednek. Az ÉMKK reményei szerint a szolgáltatás minőségének javításával megállítható a jegybevétel folyamatos csökkenése. A közlekedési központ és a város közötti közszolgáltatási szerződés június végén lejár, ezért a közszolgáltatási pályázat előkészítése hamarosan el is kezdődik.

Nyíregyháza önkormányzata még 2015 végén írt ki közbeszerzést harminchat szóló és öt csuklós, alacsonypadlós, sűrítettföldgáz-üzemű buszra. A Modern Városok Program keretében zajló, összesen hétmilliárd forint értékű beruházást teljes mértékben az Európai Unió finanszírozza az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) által. A tendert az MAN nyerte, a német járműgyártó 2016 végére meg is építette és a tiszaújvárosi MAN-telephelyre szállította a buszokat. A kiszolgáló infrastruktúra létrehozásával azonban jelentős késésben volt a megyeszékhely, ezért az új járművek nem állhattak forgalomba, hosszú hónapokig a telephelyen rostokoltak. Időközben felbukkantak olyan hírek is, hogy ha Nyíregyháza nem építi meg a CNG-kutat és a telephelyet, a buszok egy része Miskolcra kerülhet – a borsodi megyeszékhely közlekedési társasága, az MVK Zrt. szintén jelentős, hetvenöt kocsiból álló MAN CNG-flottát használ. A szabolcsiak 2016 őszére aztán belehúztak, megkezdődött a töltőállomás kialakítása. Idén februárban pedig közel másfél éves csúszással, de végül forgalomba állhatnak a gázbuszok is.

A CNG-buszok mellett hat elektromos midibusz vásárlására is pályázott Nyíregyháza, az első tender azonban eredménytelennek bizonyult.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!