Szokták mondani, hogy a világgazdaság egyik legjobb mutatója a légi teherszállítás, ha az bővül, akkor egészségesek a kilátások: persze a világ egyik legnagyobb repülőgép-üzemeltetője, a FedEx más megfontolások alapján is dönthetett a flottája megerősítéséről, jelesül hogy a már gazdaságtalanabb, drágábban üzemeltethető gépeit lecserélje.

A hír mindenképp feltűnő, a Memphis-központú óriáscég, amelynek teljes (feederekkel együtt számolt) gépállománya jelenleg hatszázötven körüli, huszonnégy szélestörzsű teherszállítóra kötött szerződést az amerikai gyártóval, két típusra: a Boeing 777-esből és a 767-esből, 12-12 példányra. És mindkét típus újrarendelésének meglehet a maga érdekes háttere.

A legnagyobb kéthajtóműves kiszorítja a régebbi háromhajtóműveseket

A cargo-Jumbók két évvel ezelőtti kivonása óta a 777-es a jelenlegi legnagyobb kapacitású kéthajtóműves a FedExnél, a gép 112 tonna teherrel a fedélzetén több mint kilencezer kilométert repülhet. Ennél valamivel jobbak a cégnél szintén repülő MD-11-esek, de ennek ára utóbbi típus esetében nem két, hanem három hajtómű karbantartása és etetése kerozinnal. A Triple Seven éppenséggel az egykori McDonnell Douglas konstrukció leváltására szolgál, amelynek öregebb példányait fokozatosan vonja ki a társaság. És még egy érdekesség: a történelmi feljegyzések szerint igazából és eredetileg a FedEx egy egészen más típust tervezett volna zászlóshajójának, legnagyobb gépének, de az európai Airbus néhány év hezitálás után lemondott a kétszintes A380-as teherszállító változatának kifejlesztéséről, ekkor döntött a cargo-cég vezetése végleg a 777-esek mellett. Hogy az európai óriást miért nem lehetett gazdaságosan, gazdaságos teherszállítóvá fejleszteni, az külön érdekes téma...

Egykori látványterv: az A380F nem aktuális

Ugyancsak régebbi típusok, jelesül az MD-10-es, illetve épp az Airbus A300/310-esei leváltására szükséges a 767-esek megvásárlása, ami első hallásra meglepő, hiszen ez egy ugyancsak régebbi konstrukció. A FedEx ugyanakkor már korábban is határozottan pragmatikus flottapolitikát folytatott, amikor például a megfelelő feladatok – megint a terhelhetőség és a hatótávolság – függvényében a valóban nagyon öreg háromhajtóműves 727-esek pótlására egy olyan típusból jelentett be 2007-ben 90 példányos igényt, amit akkor nem is gyártottak: a másodlagos piacon, főképp eredetileg utasszállítóknak készült és átépített  Boeing 757-esekből állított forgalomba csaknem százhúsz példányt.

Innen magyarázható, hogy az adatbázisok szerint a FedEx 757-eseinek átlagéletkora 26 és fél év, miközben a már a cégnél repülő 767-eseké mindössze 2,3: pedig hasonlóan koros konstrukcióról van szó. De a FedEx nem használt, hanem vadonatúj új 767-eseket vett át és fog még a mostani bejelentés szerint komoly mennyiségben szolgálatba állítani.

Az örökifjú 767-es a FedEx színeiben

Az Everettben működő 767-es gyártósor dolgozhat tovább (igaz, amúgy is dolgozna, hiszen az amerikai légierő jövendő KC-46-osait is ennek a típusnak a bázisán fejlesztették). A Malév-színekben is használt 767-es 2016-ban ünnepelte 35.(!) születésnapját, de amint ezt a mostani rendelés kapcsán is emlegetik a partnerek: az 52,7 tonnával interkontinentális vonalakon üzemeltethető 300ER változat ma is a legrugalmasabb, leggazdaságosabb megoldásokat kínálja a regionális központok közötti cargo-forgalomban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!