csik

 

 

 

Többnyire személyesen, az állomási hirdetményekből, vagy a vasúti dolgozóktól tájékozódnak az utasok a menetrendről, az on-line formát inkább a fiatalok választják – derül ki a Magyar Rádió munkatársai által készített összeállításból. Aki megveszi a vasúti menetrendkönyvet, időnként megdöbbenve tapasztalja, hogy az ott leírtak „tájékoztató jellegűek“, s nem csupán a késések miatt.

Bödecs Barna, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja a legnagyobb problémát abban látja, hogy a különféle ágazatok menetrendjei már húsz éve nincsenek összehangolva az ország jelentős részén. Ráadásul a tájékoztatás sincsen egy közös felületbe integrálva, mint például az osztrákoknál, ahol a vasúti menetrend keresője közli az autóbuszos eljutási lehetőségeket is. Nálunk – mondta Bödecs Barna – a nagypolitika nem kívánt érdemben foglalkozni ezzel a kérdéssel. Ezt az álláspontot erősítette meg Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, s felhívta a figyelmet arra az anomáliára, hogy a magyarországi közlekedési ágazatok nem egymást támogatva, hanem egymás ellenében igyekeznek utast szerezni, a cégek tulajdonosa – az állam – pedig sem a maga, sem az emberek érdekeit nem érvényesíti ebben a versenyben. Így fordulhat elő, hogy a német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn honlapján található menetrendi keresőben frissebb menetrendi adatokat lehet találni, mint a magyarországi Elvirán. Ez utóbbi szolgáltatás ráadásul nem teljesen megbízható, a rendszerbe késve feltöltött változások és az átmeneti jellegű technikai hibák miatt.

Már csak három nap, és jelentősen változik a Volán-társaságok menetrendje is, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium azonban még mindig adós a megrendeléssel. Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója a Kossuth Rádió Napközben című magazinműsorának nyilatkozva elmondta: amíg nincs megrendelés, nem tehetik közzé az általuk ismert tervezet alapján elkészült menetrendeket, hiszen bármilyen változás az utasok félrevezetését eredményezné. Így például egy megszűnő mellékvonal mellett élő kollégista diák tudja, hogy pénteken mivel utazhat haza, a vasárnapi visszatérés időpontját azonban nem ismeri... Saslics Elemér megerősítette: az évek óta tapasztalható utasszám-csökkenés nem a vasút, hanem a személygépkocsis közlekedés előretörését hozta magával.

Vitézy Dávid véleménye szerint a rendszerváltás óta nem volt ekkora mértékű zűrzavar, ami a kormány felkészületlenségéből ered. A vezetők azt hitték, néhány hónap alatt véghez lehet vinni ezt az erőltetett reformot, a vasúti mellékvonalak bezárása és a jegyárak nagymértékű, tizenöt százalékos emelése azonban hatalmas vitákat generált, az intézkedések bevezetése pedig kifejezetten káros az ország számára.