csik

 

 

 

Naponként nyolc, mindössze két és fél órás eljutási lehetőséget ajánl fel a Deutsche Bahn honlapján található menetrendi kereső, ha a Székesfehérvár–Pécs viszonylatot adjuk meg neki. Ütemes, kétóránkénti közlekedés, csatlakozások a végpontokon és Sárbogárdon, jelentősebb várakozás nélküli továbbutazás Veszprém, Siófok, Baja és Szekszárd felé, akár InterCity-vel is. Csökkenő menetidő, sokszorosára növekedő eljutási lehetőségek – mindez sajnos álom marad, hiszen a kormány bezárná az ezt lehetővé tevő Székesfehérvár–Sárbogárd viszonylatú, 45-ös számú vasútvonalat.

Jelenleg, a menetrend-változás előtt hét és fél vonatpár szolgálja ki az egy-másfél órás menetidejű útvonalat, ez két Bzmot-szerelvénnyel oldható meg. Az utasok jelentős része (sőt, azt mondhatjuk, az összes) csak átutazáshoz veszi igénybe a vonalat. A csatlakozások és a járművek kritikán aluli színvonalúak, ezért az utasok a napi utazásaikhoz (az úgynevezett hivatásforgalomban) autóbuszt vesznek igénybe a településektől messze megálló és lassú vonat helyett. A jövő évre megrendelt menetrendben azonban átgondolták a vasútvonal szerepét, amelynek fontos szerepet szánnak a Budapestet elkerülő belső dunántúli távolsági, inter-regionális forgalomban. Éppen ezért a vonat (csupán egy ex-InterPici szerelvény közlekedne kettő helyett) csak két helyen, Aba-Sárkeresztúron és Belsőbárándon állna meg, a teljes útvonalat így 50 perc alatt megtehetné, Székesfehérváron pedig csatlakozna a Balaton déli partján végighaladó gyors-, illetve a Veszprémbe és Tapolcára tartó személyvonatokhoz. A napi nyolc járat a Pécs és Székesfehérvár közötti utazást fél-egy órával, a Pécs–Veszprém, illetve Baja–Székesfehérvár útvonalon fél-háromnegyed órával, a Szekszárd–Székesfehérvár viszonylatot pedig negyed óra-fél órával rövidítené le, az autóbuszokhoz képest. Nem is beszélve a gazdasági tényezőkről: a 45-ös vonal menetrendileg meghatározott napi teljesítménye 624 kilométer, ami nyolcszor(!) kevesebb, mint a felsorolt autóbuszjáratoké (4968 kilométer). Ez még pályahasználati díjjal együtt is jelentősen költséghatékonyabb.

De ez persze csak álom...