Feketelista: akik és ahonnan nem repülhetnek Európába

iho   ·   2013.12.06. 14:35
cim

Nepál mindegyik légitársaságával felkerült az Európai Uniónak arra a listájára, amely az illető állam és/vagy cég gépeinek megtiltja a berepülést az Európai Unióba. A döntés érthető akkor is, ha csak a statisztika felől nézzük: az Aviation Safety Network táblázatai szerint a Himalájában fekvő, egyébként igen komoly turistaforgalommal büszkélkedő kis országban idén három súlyosabb légi baleset történt, tavaly pedig két kisebb utasszállítót ért halálos katasztrófa: az elmúlt három év során összesen hat balesetben 95-en haltak meg. Mindezek fényében a listára kerülés azt is jelenti, hogy ha egy utas emiatt lemondja a nepáli céggel történő repülését, amit egy európai utazási ügynökségnél fizetett ki, az ügynökség köteles visszatéríteni neki a jegy árát.

A kisebb társaságok kisebb utasszállítóit viszonylag gyakran éri baleset Nepálban...

Sim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa a frissített lista kapcsán jelezte, a jelenlegi repülésbiztonsági helyzet Nepálban nem hagyott más lehetőséget az Európai Uniónak, mint hogy az összes ottani társaságot feltegyék az úgynevezett biztonsági listára, ugyanakkor a biztos felkérte az európai légi hatóságot, hogy az EASA segítsen Nepálnak egy repülésbiztonsági projekt végig vitelében.

...de a teljes körű tiltás a nemzeti légitársaságra is vonatkozik

Ehhez azt érdemes tudni, hogy amikor az EU ilyen döntésre jut, tehát hogy egy egész országot illetve annak kivétel nélkül minden hordozóját a listára teszi, az nem egyszerűen az ottani cégének szóló intézkedés, hanem főképp az illető ország repülésbiztonságot felügyelő hatóságának, ugyanis a balesetek nagy száma mindenképp összefüggésben áll azzal, hogy a felügyelet hiányos, nem megfelelő, esetleg nem is épült ki a hatóság intézményrendszere a nemzetközi normáknak megfelelően. Meg is lehet fordítani a logikát, vannak olyan országok, ahol a hatósági szigor még mindig nem tűnik elégségesnek, miközben a legjobb légitársaságok már átvették és érvényesítették a gyakorlatukban az őket érintő nemzetközi szabályozókat, őket kivételként kezelik a tilalom alól.

Ennek megfelelően huszonegy ország bejegyzett légitársaságait tiltja el az Unióba való berepülésből az EASA: Afganisztán, Angola, Benin, a két Kongó, Dzsibuti, Egyenlítői Guinea, Eritrea, Kirgizisztán, Libéria, Mozambik, Nepál, Sierra Leone, Sao Tomé és Principe, Szudán, Sváziföld és Zambia összes hordozóját. Gabonban három, Indonéziában öt, Kazahsztánban egy, a Fülöp-szigeteken is egy légitársaság kivételt képez, vagyis ezek azok a cégek, amelyek az ország általános légügyi helyzetétől függetlenül, és esetleg megszorításokkal, de teljesítik a normákat és repülhetnek Európába.

Az Iran Air 747-esei nem repülhetnek Európába...

Kallas szerint a repülésbiztonság általában javul, ez ügyben különösen biztatónak mondta a Fülöp-szigeteken, Szudánban és Zambiában tapasztalt változásokat, amelyek révén ha továbbra is jó irányban mozognak a dolgok, pozitív döntés várható. Líbiában maguk a társaságok tartózkodnak önkéntes alapon a polgárháború óta attól, hogy az Unióba berepüljenek. Ugyancsak változásokat hozott a listán egyes légitársaságok megszűnése, illetve újak alakítása négy olyan országban, ahol általános a tiltás: Kirgizisztánban, Indonéziában, Kazahsztánban és Mozambikban.

Van két olyan légitársaság, amely esetében maga a cég lett kitiltva, nem a bejegyzésnek helyt adó ország: a Surinamban működő Blue Wing Airlines és a ghánai Meridian Airways. A légitársaságok egy másik csoportja csak bizonyos szigorú plusz feltételek esetén repülhet az Unióba, ezek közé tartozik a kazah Air Astana, az észak-koreai Air Koryo az angolai TAAG, és ami számunkra különösen érdekes, mert gépei időnként feltűnnek Budapesten is: az Iran Air.

...a társaság A300-asai és 310-esei viszont leszállhatnak és olykor leszállnak nálunk is

Ezeknek a légitársaságoknak az esetében olykor lajstromjel szerint feltünteti az Unió listája, hogy mely gépekkel szabad a berepülés. Az Iran Air esetében például a társaság 14 A300-asa, 8 A310-ese és egy 737-ese berepülhet, a többi gép nem: ki van tiltva például a cég összes (pótalkatrészekkel nemigen ellátott) Boeing 747-ese. Az észak-koreiaiak flottájából csak a két Tu-204-es repülhetne felénk. A kazah Air Astana gépei közül egy Boeing 767-es, egy 757-es, és a keskenytörzsű Airbusok, az angolai TAAG flottájából pedig a 777-esek nincsenek kitiltva Európából, a gaboni Gabon Airlines egy szál 767-essel vehet részt az uniós forgalomban.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek