Feketelistás 787-esek, ugráló jelek a képernyőn

iho   ·   2015.12.15. 08:45
Air_Canada_787_cim

Szoftverhiba miatt legalább öt ismert esetben küldött egy-egy Boeing 787-es hamis információt az irányításnak a helyzetéről, ezért két fontos irányító-szolgálat úgymond feketelistára tette a gépet – adta hírül a tekintélyes repülési szakportál, a Flightglobal. A hibával kapcsolatban a Boeing hamarosan kiadja a maga bulletinjét az üzemeltetőknek a szükséges változásokról, amelyeket 2016-ban kell végrehajtani, az újonnan átadott gépek azonban már a korrigált szoftverrel kerülnek forgalomba.

A szoftverkérdés akkor került a felszínre, amikor egy alkalommal kanadai irányítók észlelték, egy 787-es mintegy hetven kilométerrel eltért a repülési tervben megszabott útvonalától. Amikor azonban az irányítók rádión riasztották a személyzetet, a pilóták azt válaszolták, hogy az ő műszereik szerint pontosan a kurzuson haladnak. Aztán hirtelen az irányítók képernyőjén a 787-es „visszaugrott” az eredeti kijelölt útvonalára. Hasonló esetei voltak ausztrál légiforgalmi irányítóknak is.

Mindkét szolgáltató külön-külön, egymásról nem tudva indított vizsgálatot az esetek kapcsán, aztán egy ICAO-szemináriumon, amelyen az ADS-B rendszerrel foglalkoztak, kiderült, ugyanazzal a problémával szembesültek. A repülőgépek pozícióját, repülésük irányát, sebességét és magasságát közvetítő ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) teszi lehetővé a lehető legkisebb elkülönítést a repülőgépek között. De miután a 787-esek válaszjeladói egyes esetekben nem bizonyultak megbízhatónak, a Nav Canada, a kanadai légiforgalmi irányító szolgálat úgy döntött, hogy a légterét használó hetvenegy Dreamliner nem élvezheti a csökkentett elkülönítés előnyeit.

Az ausztrál Airservices Australia egyenesen kitiltotta volna a 787-eseket a 29 ezer láb feletti légtérből, ahol a helyi szabályok szerint ma már csakis ADS-B transzponderrel repülő gépek mozoghatnak, a 787-eseket pedig úgy kezelték volna, mintha nem is lenne ilyen rendszerük. Végül az ausztrálok elálltak ettől a drasztikus megoldástól, de külön eljárást írtak elő a típus esetében és figyelmeztetést adtak ki a problémáról az irányítóknak. Brisbane, Melbourne és Sydney repülőterén ugyancsak súlyos korlátozásokat akartak bevezetni, de ezekre sem volt szükség, mert a gurítóradarokon természetesen mindig megjelent a 787-esek jele, függetlenül a transzponderüktől.

A probléma okáról a gyártó annyit mond, a hiba ritkán a helyzetértékelő számítógép és a transzponder közti adatátvitelben adódik, ekkor az ADSB-szoftver egy fordulópont elhagyása után egy ideig a forduló előtti repülési irányt extrapolálja, amíg a következő „adatcsomag” be nem fut a transzponderhez. A Boeing természetesen szintén bekapcsolódott a vizsgálatokba, és jelezte, álláspontja szerint nincs szó komoly repülésbiztonsági kérdésről, mivel a meglévő korábbi rendszerek továbbra is pontos adatokat szolgáltatnak a gép helyzetéről. A szoftver módosítása teljesen helyreállítja az ADS-B korrekt működését, és a 787-esek mindegyike a standard elkülönítések szerint repülhet, ígéri a gyártó.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.