Felavatták a Doberdó kocsit

iho   ·   2016.05.02. 16:15
87__IMG_6411

Ünnepélyes keretek között avatta fel Lezsák Sándor a Magyar Országgyűlés alelnöke, Téglás Gyula alezredes, a HM Társadalmi Kapcsolatok Hivatal Centenáriumi Programiroda vezetője, Schvéd Norbert a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője és Pintér Tamás a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke az első világháború centenáriuma alkalmából idén július 17-én közlekedő Isonzó Expressz Doberdó nevet viselő személyszállító kocsiját a Vasúttörténeti Parkban. Az eseményt megtisztelte jelenlétével Maria Assunta Accili Olaszország és Ksenija Škrilec Szlovénia nagykövete.

A Doberdo-kocsi belülről (Vörös Attila felvételei)

Az eseményen részt vett a különvonat ötletgazdája, T. Hámori Ferenc az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó ügyvezetője, Bánkúti Ákos, a Budakeszi Kultúra Alapítvány kuratóriumi tagja, valamint Jásdi Balázs hagyományőrző főhadnagy, a Honvédelmi Minisztérium munkatársa, a Magyar Tartalékosok Szövetségének Hagyományőrző Tagozatának vezetője.

A MÁV Nosztalgia Kft. élményvonati kocsiflottája újabb taggal bővült. Az elmúlt évben felavatott olaszul, magyarul Isonzó, szlovénul Soča kocsi „testvére” idén a Vasúttörténeti Parkban megtartott avató ünnepségen a Doberdó nevet kapta.

A százegy éve, 1915 májusában kezdődött és közel két és fél évig elhúzódó isonzói harcok egyik legvéresebb helyszíne a mai Olaszország területén fekvő Doberdó fennsík volt. A Doberdó kulcsfontosságú pontjait elsősorban magyar ezredek védték hősiesen és áldozatosan. A névadó ünnepséggel a doberdói csaták áldozatainak állítottak emléket. A 2016. július 17–21. között közlekedő Isonzó Expressz utasai ellátogatnak az isonzói, doberdói emlékhelyekre, ahol megemlékezéseken, előadásokon vesznek részt. A különvonat az ötnapos körutazás során bejárja a Nagy Háború egykori olasz frontjának a mai Szlovénia és Olaszország határára eső hadműveleti területeit, megemlékezve az ott elesett több százezer katonáról.

Lezsák Sándor felavatja a kocsit

Az Isonzó Expressz 2016-ban új útvonalon, a Semmering-hágón a világ első magashegyi vasútvonalán keresztül közlekedik, amelyet 1854-ben adtak át, és 1990-ben felkerült az UNESCO Világörökség Listára. A vonat Orfeum kocsijában útközben fellép a Sebő együttes. Az emlékúton új elem a cerjei kilátó felkeresése, ahonnan páratlan kilátás nyílik a száz évvel ezelőtti csatatérre. A visintini magyar kápolna meglátogatása után, a Doberdó fennsíkján a Monte San Michele és San Martino del Carso magyar vonatkozású háborús emlékhelyeit is megtekintik a résztvevők. Ezen kívül Redipuglia olasz és Fogliano osztrák-magyar temetői is szerepelnek az utazás programjában. A résztvevők felkeresik továbbá a Kolovrat gerincen kialakított szabadtéri emlékhelyet, Kobaridban (Caporetto) a háborús múzeumot és az osszáriumot, valamint Tolmin (Tolmein) Loče osztrák-magyar katonatemetőjét. Az utazás zárónapján, július 21-én lesz a központi megemlékezés. A Magyar Vörös Kereszt Egylet egykori kórházának temetőjében, a svetói katonai temetőben közös szlovén–magyar katonai tiszteletadással és koszorúzással emlékeznek meg az I. világháborúban elesett hősökről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.