Félig sikerült kísérlet

Szűcs József   ·   2011.08.12. 11:20
nyito

A pilóta nélküli repülőgép az Amerikai Légierő kaliforniai Vandenberg Légitámaszpontjáról, egy Minotaur-IV hordozórakétával indult útnak. A kísérlet során a Falcon aerodinamikai repülési fázisában megközelítette a hangsebesség hússzorosát, de a tervezettnél hamarább, kilenc percnyi és alig 4.000 kilométeres repülés után a Csendes-óceánba csapódott, az előre betáplált repülési útvonalat követve. A karcsú deltaszárnyú repülőgép a légierő és a DARPA katonai kutatószervezet közös, 2002-ben indított programjának legújabb kísérleti eszköze, melynek célja egy olyan támadó repülőgép kifejlesztése, mely egy órán belül a Föld legtávolabbi pontjára is képes precíziós csapást mérni.

A legkényesebb pillanat: leválás a hordozórakétáról <br>(fotó: DARPA)

A hordozórakétával messze a légkör fölé felrepített Falcon HTV-2 (Hiperszonikus Technológiájú Jármű) pályájának csúcsán elvált a hordozótól és a légkörbe visszatérve bekapcsolta a saját rakéta-hajtóművét is. Azzal aztán egyre gyorsulva elérte a hangsebesség hússzorosát is, ami pedig a légkör helyi sűrűségétől függően megközelítheti az óránkénti 20.000 kilométert is. Mivel ilyen körülményeket a földi kísérleti légcsatornákban nem lehet előállítani, a mostani repülés során a Falcon irányító, adatrögzítő és célba vezető rendszereinek működését kívánták tesztelni. Ehhez több mint 20 földön, levegőben, a Csendes-óceánon és a világűrben elhelyezett adatgyűjtő rendszert hívtak segítségül. A repülés során vizsgálták, hogy a jármű vajon valóban 2.000 fokra melegszik-e fel a légkörben tapasztalható súrlódástól. A Légierő és az Amerikai Haditengerészet megkezdte a repülőgép maradványainak felkutatását.

A nagy sebesség és az atmoszféra egyenlő súrlódás és felmelegedés <br>(fotó: DARPA)

Kapcsolódó hírek