Várhatóan csütörtökig tart a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2. futópálya (13L/31R) őszi karbantartása. Az éjszakai órákban nincs munkavégzés, ilyenkor a repülésbiztonsági szempontok miatt mind a két futópályával üzemel a budapesti repülőtér. A futópálya karbantartást a Budapest Airport Műszaki Központja koordinálja – olvasható a reptérkezelő közleményében.

(fotók: Budapest Airport)

Hatalmas gépesített körfűrészek, afféle óriásflexek vágják a ferihegyi betont immár egy hete. A német Silco-Tec cég szakemberei a repülőtéri futópálya betonkockái közötti dilatációs hézag tömítéseit cserélik. A korábbi, bitumenes hézagtömítések egyrészt elöregedtek, másrészt a talajvíz nyomása az intenzív esők idején egyszerűen kinyomta a dilatációs hézagokból az anyagot. Rendkívül nagy a futópályán alkalmazott anyagok igénybevétele: nyáron bírniuk kell a tűző napot, ami sokszor 60-65°Celsiusra hevíti a betont, ennek a hőmérséklete télen viszont akár –20°C alá is csökkenhet. Nemcsak ezt a közel 80 fokos hőingadozást, hanem a néha 400 tonnás óriásgépek futóműveinek a terhelését, a 220–250 kilométeres óránkénti sebességgel földet érő repülőgépek tömegét is bírnia kell a futópályának.

Éppen ezért cserélik ezekben a napokban a jóval strapabíróbb és ellenálló műgyanta alapúra a futópályán a tömítéseket. Egyúttal kijavítják a betonon talált kisebb repedéseket is, nehogy az apró betondarabok tovább törjenek vagy a repülőgépek hajtóművébe kerülve nagyobb bajt okozzanak. A pályáról eltávolítják a leszállási zónában a ráégett guminyomokat, ezek ugyanis esős/havas időben rontanák a beton tapadási mutatóit.

A guminyomok letisztítása utána újra kell festeni a pályán a középvonali és egyéb jelzéseket, amik segítik a pilótákat a pontos leszállásban (a fény- és rádiótechnikai eszközök mellett). A Budapest Airport szakemberei a tél beköszönte előtt még egyszer ellenőrzik, hogy minden, a betonba besüllyesztett világítótest megfelelően működjön, elvégzik a pályavilágításhoz tartozó elektromos hálózat ellenőrzését, megtisztítják az esőelvezető rendszerben felgyülemlett esetleges hordalékot.

Közben zajlik a téli felkészülés, és alaposan megerősítik a hóeltakarító flottát. Ezekben a napokban érkezik öt új, norvég gyártmányú, Øveraasen hókotró, amiknek a használatával most ismerkednek a gépkezelők. Az új hóseprőgép egyszerre képes eltolni a havat az 5,5 méter széles tolólapjával, a maradékot pedig elfújja, illetve felszárítja a gép hátsó részére szerelt hatalmas fúvóberendezéssel. A Mercedes Acros vontató mögé szerelt felépítmény erőforrása egy 315kW-os (420 LE) dízelmotor, amellyel óránként 40 ezer köbméter havat képes eltakarítani.

Erre a teljesítményre az erős havazásnál szükség is van, hiszen általában egyszerre négy ilyen jármű halad végig a behavazott repülőtéri futópályáin, amelyek közül legalább az egyiket meg kell tudni tisztítani a repülőgépeknek – egy órával az erős havazás kezdete után. Az öt havas jármű beszerzési ára elérte a 2 millió eurót, azaz a 640 millió forintot.

– A norvég járművek a lehető legjobb referenciákkal érkeztek, hiszen az Oslói Repülőtéren is ilyeneket használnak, márpedig ott egy-egy téli szezonban akár három méter hó is hullhat – mondta Erdei Tamás, a Budapest Airport kényszerhelyzeti és flotta vezetője. Elmondta azt is, hogy az utóbbi években összességében nem sok hó hullott Magyarországon, a repülőtéren azonban a legrosszabb forgatókönyvre is fel kell készülni. Az utóbbi évek tapasztalata, hogy egy-egy váratlan havazás már november végétől egészen március végéig előfordulhat, miközben a repülőtéri üzemnek nem szabad megakadnia az időjárás miatt.

A másik repülőtéri „nagyágyú” a szó szoros értelmében vett nehézfegyver: a FOAM 10-esre (magyarul HAB-10) keresztelt Rosenbauer Panther az ausztriai Linzből érkezett. A 42 tonnás jármű kifejezetten repülőtéri használatra készült, olyan hatalmas, hogy nincs is külsős rendszáma, hiszen nem is férne el közúton a normál sávokban; annál szélesebb. A hathengeres, 16 ezer köbcentiméteres, 700 kW (950 LE) teljesítményű Volvo Penta motor egy nagyobb dunai kirándulóhajó meghajtásának is megfelelne. A 42 tonnás járművet (ebben benne van 12 tonna oltóvíz, 1500 liter habképző anyag, valamint 250 kilogramm oltópor is) 0-ról 80 kilométeres óránkénti sebességre a motor 34 másodperc alatt gyorsítja fel, ez azonban bőven elég arra, hogy Ferihegy akármelyik tűzoltóbázisáról két perc alatt elérje a repülőtéri bármely pontját, és megkezdje az oltást. A FOAM 10-es különlegessége az a tizenhat méter magasra emelhető kar, amelynek a tetejéről fentről lefelé is oltani tudnának egy óriásgépet, akár 80–100 méteres távolságból is, írja a Budapest Airport.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!