Jegesedésveszély gépen belül - tanulságos NTSB-jelentés

iho/repülés   ·   2011.07.14. 12:51
pc_12_ILA_2008_PD_736cr

A jegesedésgátló adalék hiánya okozta az Egyesült Államokban az elmúlt évek egyik legtragikusabb közforgalmon kívüli balesetét – állapítja meg az NTSB, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület most kiadott jelentése. Az eset 2009 márciusában történ, a Montana állambeli Butte város repülőterén. A N128CM lajstromjelű Pilatus PC-12 típusú, svájci gyártmányú, egyhajtóműves légcsavaros-gázturbinás gép a leszállópálya előtt zuhant le, 14 személy vesztette életét a fedélzeten, közülük hét gyermek.

A baleset utáni elsődleges vizsgálatok nem hoztak eredményt, a szakértőknek nem volt elképzelésük a katasztrófa okairól. Később azonban sikerült adatokat nyerni a PC-12-es figyelmeztető rendszerének chipjeiből, és ekkor kiderült, hogy az üzemanyagban keletkező jégkristályok okozták a problémát. A vizsgálat során aztán az is bizonyítottá vált, hogy a pilóta, egyébként nagy tapasztalatú egykori katonai repülő, akinek civil gépeken 8500 órája, az illető típuson több mint kétezer órája volt, amikor aznap megtankolta a gépet, nem keverte hozzá azt az adalékanyagot, amit egyébként a gyártó az üzemeltetési utasításban 0 fokos külső hőmérséklet alatt kötelezően előírt.

Az adalék hiányában jegesedés alakult ki az üzemanyag-rendszerben, ez pedig arra vezetett, hogy a hajtómű kifogyasztotta a jobb szárnyban lévő üzemanyag-tartályt, de a balból nem jutott ki a kerozin, emiatt a gép erősen kiegyensúlyozatlanná vált. Hogy az üzemanyagrendszerben gond van, ez már korábban is nyilvánvaló kellett, hogy legyen, mert ez az információ megjelenik a műszerfalon, de a pilóta ekkor sem tartotta magát az előírtakhoz, és az első figyelmeztetés ellenére nem választotta az azonnali leszállást a legközelebbi kitérő reptéren, amikor még a szárnyak közötti egyensúlyvesztés nem volt annyira veszélyes. A nehéz balszárnnyal repülő gép felett a repülőgépvezető közvetlenül a leszállópálya előtt, a megközelítés végső fázisában vesztette el uralmát.

A baleset nyomán az NTSB azzal az ajánlattal fordul az amerikai és az európai légügyi hatság felé, hogy tegyenek kötelezővé külön jelzéseket, amelyek tankoláskor figyelmeztetik a pilótát a jegesedésgátló adalék szükségességére. ugyancsak ajánlatos minden két év feletti gyermek számára a repüléskor külön ülést és bekötési lehetőséget biztosítani fel- és leszálláskor, illetve turbulencia esetén.

Kapcsolódó hírek