Flightlog. Ismerős fogalmakból alakított új márkanév, új digitális rendszer, amiről az ember azt gondolná: hogyhogy eddig nem jutott eszébe senkinek? Pedig tulajdonképpen a technológiák már készen állnak hozzá. Csak kellenek valakik, akik ezt ügyesen és persze sok munkával szoftveresen összerendezik: legyen egy hálózat, ami nyilvántart gyakorlatilag szinte mindent, ami egy repülőklub vagy repülőiskola gépeivel és személyzetével történik, minden fel- és leszállást, rögzíti az útvonalat, kiszámolja a gépek és pilóták repidejét, számon tartja akár egy egész klub vagy iskola minden ilyen adatát. Ráadásul a pilóták egyik legértékesebb kincsét, a repülési naplót is napra készen vezeti, mindezt gyakorlatilag automatikusan, ha valaki felszállás előtt egy kártyát hozzáérint egy dobozhoz a gépben.

Pálmai Attila és Horváth-Veress Balázs mutatta be az iho/repülésnek és olvasóinak, miről is van szó. Mindkettőjüknek van gyakorlati repülő tapasztalata: Pálmai az Opitz Nándor Repülőklubban kezdett vitorlázórepülni, az utóbbi két évben Tökölön repül, főleg movitokkal, de még vitorlázik is, mert az az igazi szerelem... Horváth Balázs néhány évig szintén Dunakeszin repült.

– Azt találtuk ki, hogy ne a pilótának kelljen rögzítenie a legfontosabb repülési adatokat, hanem legyen a repülőgépben egy állandóra beszerelt eszköz, ami rögzíti a repüléslogokat, és az adatokat automatikusan fel is tölti egy szerverre. Innentől kezdve a repülőiskola vagy a repülőgép tulajdonosa rendelkezik az adatokkal, ő tudja ezeket feldolgozni. Pontosabban: mi dolgozzuk fel, de ő szolgáltatja az adatot, amiből tudunk számolni repülési díjat, repülési időt, a repülőgép gépnaplójának az idejét, a pilótának a logbookját.

– Nyilván sokaknak jut erről az eszébe egy politikus pilóta nemrég eltűnt repülési naplója...

– Ezt nehéz ellopni, mert az adatok neten vannak, felhőben, titkosítva, csak annak hozzáférhetően, akinek regisztrációja van hozzá, úgyhogy nehezen feltörhető rendszer.

– Úgy képzelem el, hogy mondjuk, működik egy repülőiskola n+1 számú Cessnával, ezek ugye naponta teljesítenek x+1 elszállást, és mindegyiknek a felszállása, leszállása, a touch and go-k is bekerülnek a nyilvántartásba.

– Igen. A repülőgépbe kerül egy 12×12 centiméteres fekete doboz, tápellátás kell hozzá, van antennája, meg egy kis RFID olvasó, amit akár a műszerfalra, akár bárhova a gépbe ki kell építeni, és ennyi az egésznek az installációja. Minden pilótának van egy azonosító kártyája, ezzel tudja azonosítani magát a repülőgépben, odacsippantja a dobozhoz, és onnantól kezdve a repülés az ő logjára is készül. Az oktató is be tudja csippantani magát, és akkor az oktatónak a repülését is rögzíti a rendszer.

– Mekkora mindennek a költsége? Mennyibe kerül egy doboz, mennyibe az egész rendszer?

– Szolgáltatás jelleggel tervezzük, tehát nem szeretnénk eladni a szoftvert. Ez egy online elérhető rendszer, regisztrálnia kell magát az iskolának, repülőgépenként a havi díja 50 euró.

– Megéri a mai rendszerhez képest?

– Nyilván a felhasználóknak kell eldönteni, hogy megéri-e vagy sem. Azt látjuk, hogy a kézi rögzítés időigényes és nagyon sok adatvesztés történhet közben. Eltérőek a metódusok is, amelyek szerint rögzítik a repülési időket a különböző szolgáltató társaságok. A Flightlog viszont egységesített rendszer, ehhez mindenki hozzáférhet, mindenkinek lehet belőle anyagi haszna, és az az 50 euró egy félóra repülőidő egy Cessnával, vagyis havi szinten elenyésző költség.

– A dobozt is be kell szerezni...

– Nem, ezt mi adjuk, ha ő beregisztrál a rendszerünkbe. A regisztrációnak van egy egyszeri díja, 10 euró, onnantól kezdve csak a havi díja van.

– Ilyen rendszer nem létezik máshol sehol a világon?

– Nincsen sehol. Ezzel a megközelítéssel, mi nem tudunk róla, hogy lenne.

– Hol tart a fejlesztés?

– Készen van, használható. Használjuk is tesztrepülések alkalmával, amikor mi magunk repülünk. Most az értékesítési fázis kezdődött el, felvettük a kapcsolatot több repülőiskolával, repülőgép-üzemeltető cégekkel, és próbáljuk ezt először Magyarországon, aztán EU-s szinten több helyre bevezetni

– Kereskedelmi repülésben is használható?

– Van ilyen terv, hogy nagy gépekben is lehetne használni, ehhez azt a lépcsőt kellene megugranunk, hogy a légügyi hatóság auditálja és hivatalosan elfogadott logbook legyen, de még senkinek nem sikerült, hogy bevezesse az elektronikus logbookot, kisgépes szinten sem. Most az alapeszköz kizárólag a papír.

Mi odáig tudjuk elvinni a folyamatot, hogy van egy gomb, amit, ha megnyomunk, akkor kinyomtathatóak az adatok. Leegyszerűsítettük a folyamatot egy nyomtatásra meg egy aláírásra. De készülünk arra, hogy a dokumentum elektronikus aláírással ellátható legyen rendszeren belül, ez most éppen megvalósítás alatt áll. Hogy még milyen egyéb biztonsági vagy sokszorozási feltételek kellenek a hatóságnak, és mi kell egyáltalán ahhoz, hogy ezt elfogadja, még nem tudjuk.

– Gondolom, hogy az üzemeltetők, tulajdonosok is akkor kezdenek igazán ráharapni, ha azt lehet mondani, hogy a hatóság elfogadta.

– Ez a cél, ez az út. Egyelőre ott tartunk, hogy az adatok beérkeznek, és a rendszer automatikusan feldolgozza őket egy-két percen belül, és ezt az adatot a pilóta be tudja írni a saját startkönyvébe, vagy kinyomtatja a rendszerből és aláírja. Reméljük, hogy pár hónap múlva már nem kell a könyvet magával cipelnie és digitálisan tudja majd a repüléseit nyilvántartani.

– Épp az elmúlt hónapokban kerültek felszínre furcsa esetek, amelyek azt mutatják, nem biztos, hogy egy-egy repülőszervezetnek a vezetője abban érdekelt, hogy minden tökéletesen és pontosan rögzítve legyen. Van, aki megpróbál megtakarítani egy kicsit repidőkben, lefaragni néhány percet az üzemidőkből...

– Természetesen mi az átláthatóság és a korrekt működés pártján állunk, nem hiszem, hogy egy vállalkozást arra lehet alapítani, hogy ne így működjön. A mi rendszerünkben ilyen „megtakarításokra” nincs lehetőség. Ha valaki ezt használja, egyben tisztítja is a saját flottáját, képzéseit azáltal, hogy nem fog tudni sumákolni, nemlétező repüléseket beírni, vagy létező repüléseket rövidíteni. Abban hiszek, hogy ha mindenki becsületesen teszi a dolgát a szabályoknak megfelelően, akkor jut előre, és akkor lesz biztonságos. A hatóságnak a fő érvünk pontosan ez: mivel ez egy emberi kéz érintése nélküli adatrögzítés és feldolgozás, a manipulációnak a lehetősége jelentősen csökken.

– Mennyire vannak tisztában a repülőklubok, repülőiskolák azzal, hogy létezik ilyen rendszer? Propagáljátok-e, van-e már érdeklődés, visszajelzés?

– Teljesen új a rendszer, néhány hete élesítettük be, de még nagyon az elején tartunk. Vannak érdeklődők, akikkel a fejlesztési fázisban tartottuk a kapcsolatot, ők végeztek nekünk tesztrepüléseket, érdeklődnek a Flightlog iránt, valószínűleg meg is fogják rendelni majd. Nyilván először Magyarországon szeretnénk megvetni a lábunkat, tapasztalatot szerezni. Felvettük már a kapcsolatot külföldi repülő ismerőseinkkel is, mini közvélemény-kutatást végeztünk, és úgy tűnik, hogy ott is van rá fogadókészség. Kerestük mi is, hátha találunk valami hasonló elven működő szolgáltatást, de mindenhol a másik kétféle megközelítést találtuk a repülések rögzítésére, vagy a pilóta saját telefonjával, vagy kézzel beírogatva. Vannak olyan megoldások, hogy valaki a tabletjére is rögzíteni tudja a repülését, de hogy mennyire megbízhatóan, az függ attól az eszköztől, amelyen használják. A másik kérdés az átjárhatóság a gépek között. Igaz, hogy vihetem magammal a saját tabletemet, de ettől még nincs meg az az automatizmus, hogy a rendszer tudja, hogy ki vagyok, hol vagyok, melyik gépben ülök, milyen repüléseket tervezek, melyik oktatóval repülök.

A lényeg, hogy a miénk integrált rendszer. Nemcsak egy logbook, ami támogatja a pilóta oldaláról a repülés adminisztrációját, és segíti az ő repülését, hanem inkább az iskolák, vagy üzemeltetők felől közelít, és egyfajta pénzügyi háttérrendszer. Tehát ezek az adatok, amiket feldolgozunk, a pilótáknak nyilván egy logbookban jelenik meg, de ezen túl az üzemeltetőnél megjelenik, hogy az ő gépével éppen mi történt, ki és mikor repült vele, ennek mennyi volt a költsége. Tudunk csinálni statisztikát a gépek kihasználtságára, hogy a tulajdonos esetleg jobban legyen képes menedzselni a flottáját. Van benne online és bankkártyával fizethető foglalási rendszer is, bejelentkezés repülésre, kijelölve a gépet és pilótát.

– Innen csak egy lépés, hogy a rendszer például jelezze, vigyázz, mert már csak kevés óra van a motorban.

– Ezek a riasztások most készülnek, de rajta vannak a terven. Motoridőt konkrétan nem tudunk mérni, mozgásidőt, sárkányidőt mérünk. A motoridő eltér a sárkányidőtől, de a motorra becsült időt tudunk adni, és sárkányidőre pontosat is.

Nem tervezett, repülőtéren kívül leszállásokra is van riasztás. Nem csak lezuhanásra, de arra is: mindenféle esetről azonnal értesül az üzemeltető, ha egy repülőgép megszakította a repülését valamiért, és nem egy repülőtéren szállt le. Ha ezt mi érzékeljük, azonnal küldünk értesítést a repülőgép üzemeltetőjének, e-mailben, sms-ben, a pontos pozícióval és a pilóta adataival. Ez nagyon fontos biztonsági faktor lehet, volt, amikor életet mentett volna, ha van ilyen rendszer, például amikor egy gép este tűnt el és csak reggel kezdték keresni.

A miénk nyilván nem fekete doboz, tehát nincsenek olyan minősítései, mint egy hivatalos repülési adatrögzítőnek, de az száz százalékig biztos, hogy ha a gépem bajba kerül, akkor erről értesíti a hálózatot. Teszteket is végeztünk, a dobozunk eléggé nehezen elpusztítható. Igazából még a levegőből küldi el az utolsó adatokat, amikor pedig megszakad ez az adatfolyam, akkor jön a riasztás, amit a rendszer automatikusan továbbít az üzemeltetőnek.

– Mennyi idő, mennyi pénz és munka fekszik mindebben?

– Öten dolgozunk rajta, másfél éve, mi ketten az ügyvezetést meg a projektmenedzsmentet végezzük, és van egy háromfős fejlesztői csapatunk. Elég bonyolult algoritmusokról van szó, amelyeket nagyon sokat teszteltünk repülőgépekben, konkrét repülésekkel. Ha csak ennek a költségvonzatát nézzük, már ez is nagy számokat mutatna.

Az is külön költség lesz, hogy a hatóság is levizsgáztassa ezt a rendszert, de mindenképpen szeretnénk, hogy elfogadja. Tervezzük, hogy ha sikerül jó együttműködést kialakítani a hatósággal, akkor például tudnánk ebben a rendszerben kezelni a repülőiskolák oktatási adminisztrációját, akár a vizsgákat is. Amit az ATO megkövetel egy repülőiskolától, annak az adminisztrációját mi online tudnánk biztosítani.

Sok ember szép álma: akár örökre vége lehetne a körmölésnek, a sok kilóra rugó papírmunkának, ami akár több időt és energiát igényel, mint maga a repülés... Szerkesztőségünk továbbra is figyelemmel kíséri a Flightlog útját, remélhetően egészen az európai, sőt, netán globális felhasználásig. Amihez persze, nem győzzük hangsúlyozni, az első lépés a hazai elismertetés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!