Fogynak az emlékek

iho/vasút   ·   2011.11.14. 14:30
00

Az idősebb rákospalotai lakosok emlékében tisztán él még a 65-ös villamos, amely a mai MÁV-teleptől haladt az egykori Czabán Samu, ma Széchenyi térre. Az egyvágányú, kitérős vonal 1980. január 13-án szűnt meg. Jelenlegi formájában 1954-ben jelent meg a viszonylatszám, de a vonal történelme a huszadik század elejére nyúlik vissza. 1913-ban indult meg a rákosszentmihályi HÉV, amely a gödöllői HÉV Nagyicce állomásánál (ma már megállóhelyénél) ágazott ki, a ma szerelvényfordításra használt deltavágány ennek a vonalnak a maradványa.

A vonal egy óriáshurokban járta be a környező utcákat, de a kezdeti időszakban egészen Rákospalotáig eljutott (a volt Budapesti Városkörnyéki Vasút, a BVKV vonalán), ahonnan a Nyugati pályaudvarig a villamosvonalakat használta. Ezt hívták H-vonalnak. A Kerepesi út és a 12-es villamos jelenlegi rákospalotai végállomása között a vonal mai nevükön a Rákóczi út–Késmárk utca–Apolló utca–Szentkorona útja–Beller Imre utca útvonalon haladt. Az idén százéves HÉV történetével írásunk következő részében foglalkozunk. Az egykori H nyomvonalán két villamosjárat indult meg 1955-ben a Fővárosi Villamosvasúti Vállalat (FVV) kezelésében. A 69-es villamos (nem összekeverendő a mai Mexikói út–Újpalota vonallal) a Csömöri út és Rákospalota között közlekedett, illetve ennek lett a betétjárata az 1954. október 25-én elindult 65-ös villamos.

65-ös villamos a Thököly úti végállomáson<br>A képre kattintva fotógalériánk nyílik meg<br>(fotó: Dióslaki Pál, Komjáthy Zoltán gyűjteménye)

1964–1970 között a 65-ös belső végállomását a Thököly úti csonkavágánytól beljebb, a Keleti pályaudvarhoz helyezték. A „végleges”, azaz utolsó forgalmi rend a metró első szakaszának átadásához kapcsolódva, 1970 április 3-án alakult ki: megszűnt a Cservenka Miklós (Késmárk, Apolló) utcai 69-es, a 65-ös Pestújhely, MÁV-telepig rövidült. A kisvárosias hangulatú, burkolatlan Beller Imre utcában döcögő villamos egészen 1980. január 13-ig húzta, utána – az M3 autópálya bevezetőjének megépüléséig – üzemi kapcsolatként még fennmaradt a vágány, még hármas Tatrát is továbbítottak itt két kocsiszín között! A villamost nem pótolták, helyét a párhuzamos utcákon közlekedő 25-ös és 70-es autóbuszok vették át.

Kapcsolódó hírek