A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2016-ban (24/2016) hozott rendeletet a vasúti járművek karbantartásáról, és az azt végző műhelyekről. A rendelet a kihirdetést követő tizenötödik napon hatályba lépett volna, ám a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület munkacsoportjai több módosító javaslatot is kidolgoztak, amelyekről a nyilvánosság előtt először a 2017. március 8-i szemináriumunkon esett szó. Az elkészült javaslatot Mosóczi László közlekedésért felelős államtitkárnak nyújtották be, várhatóan július közepén kapja vissza véleményezésre az egyesület a módosított rendeletet.

Maga a rendelet az egyesület véleményezése szerint alapjában véve jó, a Hungrail a mindennapi működést biztosító keretrendszerre tett javaslatot az alábbi pontok szerint:

  • az alapfogalmak egyértelműsítése;
  • a megfelelő munkaerő-utánpótlás megoldása (a vasúti járműjavítás, mint az ágazat jelentős része, kevés utánpótlást kap);
  • a felelősségbiztosítás elveinek kidolgozása;
  • az időszakos vizsgálatot végző műhelyek szerepének egyértelműsítése.

A munkaerő utánpótlásában az egyértelműnek tűnő szempontok (a szakmák vonzóbbá tétele, a képzések minőségének javítása, a magasabb fizetés) mellett egyrészt a rendelet bizonyos pontjainak átfogalmazása (középfokú végzettség feltüntetése helyett középiskolai, azaz egy szakma ismerete érettségi nélkül), valamint a vezető beosztáshoz szükséges gyakorlati idő ötről három évre csökkentése is szerepel. Emellett sok adminisztratív intézkedést, például az időszakos vizsgálatra feljogosító engedély iránti kérelem benyújtását is egyszerűbbé tennék.

Balról: Hódosi Lajos ügyvezető igazgató (Hungrail Magyar Vasúti Egyesület), Molnárné Horilla Marianna biztosítási szakelőadó (MÁV-Start Zrt.), Kiss László műszaki igazgató (MÁV-Start Zrt.), Alscher Tamás főosztályvezető (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Vasúti Hatósági Főosztály) (fotó: Kemsei Zoltán)

A másik lényeges napirendi pont a kisvasutakra vonatkozó törvények módosítási javaslata volt. A vasútnak nem minősülő egyéb kötöttpályás közlekedési eszközökről szóló, 2015. évi CII. törvény az egyesület szerint nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: további könnyítésekre van szükség a kisvasutak zavartalan működéséhez.

A készülő új törvényben külön cikk szól majd a kisvasutakról (az új, hivatalos megnevezés keskeny nyomtávolságú vasút lesz), a múzeumvasutakról és a turisztikai hajtányokról. A turisztikai hajtány, a függővasút, sőt, a trolibusz infrastruktúrája (felsővezeték-hálózat) újból a vasúti törvényben kap majd helyet. Bevezetik a kétszintű képzési és egészségügyi alkalmassági rendszert: a munkakörök egy csoportjának az eddiginél szigorúbb (üzemvezetők, járművezetők, forgalmi szolgálattevők), másoknak egyszerűbb feltételeknek kell megfelelniük. Új meghatározás lesz érvényes a kisvasúti társaságokra és az általuk végzett tevékenységekre is, ebben a pályahálózat üzemeltetése, a személyszállítási és az árufuvarozási szolgáltatás egyike elég, ha benne van. Külön kategória lesz a pályahálózat és a vasútüzem működtetése is. Előkészítés alatt van az új képzéses rendelet, az új munkavállalói egészségi alkalmassági rendelet, az új jármű hatósági engedélyeztetéséről szóló rendelet és az új építmények hatósági engedélyeztetéséről szóló rendelet. A tervezett hatályba lépés 2018. január 1-je lesz. A még februárban említett, a kisvasutakra fordítandó tízmilliárdos állami támogatás elosztásáról várhatóan hamarosan döntenek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!