Fontosabb a cucc az életnél: lezárni a tárolókat?

iho   ·   2016.08.16. 16:15
cim2

Továbbra is élénken foglalkozik az aviatikai világ az Emirates 777-esének Dubaiban történt balesetével, és ennek egyik vetületével: ma már visszatérő probléma kényszerleszállások és vészkiürítések alkalmával, hogy az utasok, ahelyett, hogy a lehető leggyorsabban elhagynák a repülőgépet, először a kézipoggyászuk összeszedésével vannak elfoglalva, amint előző cikkünkben is látható volt a videófelvételen: a fejfeletti rekeszek kipakolása fontosabb volt a gyors menekülésnél. Az, hogy emiatt nem lett újabb áldozata a balesetnek és a gép kigyulladásának, szerencse kérdése volt – állapította meg lakonikusan az Aviation Week elemzése.

Kívülről érzékelhető volt, hogy nagy a veszély, az utasok nem látták volna, hogy ég a szárny?

A szaklap szerint a most zajló kivizsgálásnak nemcsak a kényszerleszállás, a sikertelen átstartolás történetét és okait kell feltárnia, hanem a vészkiürítés folyamatát és az alkalmazott módszereket is elemezni kell, a tanulságokat pedig alkalmazni a légiközlekedési iparágban általánosan. Lehet, hogy változtatni kell az eljárásokon, a kézikönyveken, sugallja a cikk, és hangsúyozza: egy-egy ilyen helyzetben a gép utasai akkor is a lehető leggyorsabb gépelhagyást kell, hogy végrehajtsák, ha nincsenek tisztában azzal, mennyire veszélyes a helyzet. Az írás ugyanakkor megdicséri az Emirates kommunikációját a történtek után, viszont elmarasztalja az Emirátusok hatósági embereinek eljárását, akiknek első dolguk volt letiltani az  állampolgárokat arról, hogy fotókat vagy videókat tegyenek közzé az eseményről.

Nagy fejfeletti tároló, sok nagy kézibőrönddel, nagyobb veszély

Egy brit szakértő a Greenwich Egyetemről a BBC-nek nyilatkozva szintén azt hozza fel, nemcsak ennek, hanem a tavalyi, Las Vegasban kigyulladt British 777-es esetének a kapcsán is, hogy az utasok valójában nincsenek tudatában annak, hogy ennyire súlyos lehet egy-egy ilyen helyzet. Az általa javasolt megoldás, ami egyébként a napokban más nyilatkozatokban is feltűnt, az, hogy fel- és leszállások idejére tegyék központilag zárhatóvá a kabinokban a fejfeletti rekeszeket. Az utasok, ha szükséges, a dolgaikhoz a repülés folyamán amúgy szabadon hozzájuthatnának, de az „Öveket bekapcsolni” tablóval együtt és egyidőben kattanjanak be a tárolók zárjai. Az ötletet a BBC szerint számosan támogatják a közösségi oldalakon a légiszemélyzetek is.

A cikk egy pilóta összesítését is közli a csomagokkal együtt zajló menekülés bajairól. Az első és legfontosabb természetesen az, hogy a cuccok felszedése lassítja vészkiürítést. A poggyászokkal menekülők eltorlaszolhatják a folyosókat és a vészkijáratokat, a gépelhagyáskor a csúszdán a poggyászok életveszélyesek más utasoknak, sőt, kilyukaszthatják a vészcsúszdákat is.

A tavalyi példa: Las Vegas, menekülés poggyászokkal

Viszont olyan vélemények is elhangzanak, hogy a lezárt rekeszek nem riasztanak el mindenkit, és lennének, akik megpróbálnák kifeszíteni, ami méginkább lelassítaná a menekülést. Már megtörtént egy Cathay-járaton, hogy egy utas, abbéli igyekezetében, hogy kinyissa a rekeszt, leszakított egy burkolópanelt a gép hátsó részén, ahol már nem is voltak rekeszek!

Ugyanakkor a lezárással szemben egy másik repülési szakértő azt mondja, hogy inkább és elsősorban korlátozni kellene a kabinba felvihető kézipoggyász mennyiségét és méretét. Igaz, az utasok is szívesen szabadulnának meg a túl sok cucctól abban az esetben, ha biztosak lehetnének abban, hogy ha ezeket a darabokat is feladják, nem vesznek el például átszálláskor.

Ha a nagyobb gépek a futókon állnak, a csúszdák még meredekebbek, még veszélyesebb, ha cuccal csúsznak le rajtuk

Mindenesetre olyan tervek is napvilágot láttak, amelyek olyan kis fejfeletti rekeszeket szánnak a gépekre, mint amilyenek a Boeing 707-esen voltak, mikor csak a kalapok és aktatáskák voltak ott elhelyezhetők. Ami azért is érdekes, mert sokszor épp a tárolótér nagysága az egyik olyan momentum, amivel a gyártók reklámozzák a tágasnak mondott gépeiket.

Addig is fontos lenne, hogy a felszállás előtti biztonsági tájékoztatás során nagyobb hangsúlyt helyezzenek a társaságok a vészkiürítésre, nemcsak a vészkijáratokra kellene rámutatni, hanem figyelmeztetni kell az utasokat arra, evakuálás esetén ne vigyenek semmit magukkal. A vészkiürítésre vonatkozó bemutatót viszont sok légitársaság azzal a megokolással próbálja inkább rövidebbre és kevésbé hangsúlyosra fogni, hogy ne higgyék azt az utasok, hogy ez olyan gyakran bekövetkezhet...

A 707-es reklámozásakor a tárolók nagysága még nem volt tétel...

Visszatérve a Dubaiban történtekre: az Aviation Week a baleset körülményeire hívja fel a figyelmet. A térségben a szokásoshoz képest is nagy volt a hőség, 49 fok körül, és ez komolyan befolyásolhatta a hajtóművek működését. Az érintett gépen kívül több más leszállóban lévő utasszállító is átstartolást hajtott végre, egy várakozó Air India Express pilótája úgy látta, hogy a bajba jutott 777-es nagyon magasra emelt orral és nagyon alacsonyan kezdte az átstartolást. Más források szerint a gép roncsaiból megállapítható volt, hogy a futóaknák még nyitva voltak, vagyis a gép akkor esett vissza a betonra, amikor a futók behúzásának folyamata még nem fejeződött be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.