Forgalmas, ám annál rozogább a felüljáró Győrben

Takács Zsolt   ·   2012.05.10. 09:00
400pic

A két városrészt, Nádorvárost és a Belvárost összekötő Baross híd méltán kiérdemelné a legforgalmasabb műtárgy címet Győrben. Mindehhez társul, hogy a felüljáró évek óta egyre rosszabb állapotban van, ezért az elmúlt években folyamatos karbantartást végeztek rajta a szakemberek. Tavaly egy ízben például betondarabkák hullottak a híd aljáról az alatta húzódó vasúti peronokra. A rekonstrukciót bonyolítja, hogy a híd a vasútállomás felett ível át, alatta magasfeszültségű vezetékek, vágányok és peronok húzódnak. A Magyar Közút Zrt. elmondása szerint a felüljáró teljeskörű felújítása nem tűr további halasztást.

Ugyan a 2006 májusában átadott Nádor aluljáró némileg levette a terhet a Baross hídról, a helyi és a helyközi autóbuszjáratok zöme még most is az építményen halad át és az autós forgalom is elég jelentős, továbbá rengeteg gyalogos is használja ezt az útvonalat. Sorsa tehát több szempontból is jelentős. Tavaly márciusban az ígérte a győri önkormányzat, hogy 2011 őszén megkezdődnek a nagyszabású felújítási munkálatok, ám az építkezés végül elmaradt.

A veszélyre tábla figyelmeztet a peronon<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: a szerző)

A híd oldalsó lépcsői azonban a tél folyamán úgy leromlottak, hogy 2012 tavaszára balesetveszélyessé és használhatatlanná váltak. A lépcsőfokok széttörtek, több helyen hiányoztak, ezért le kellett zárni a feljárókat, ami jelentős fennakadást okozott a gyalogosközlekedésben. A híd ugyanis – fokozzuk még tovább a helyzetet – a vidéki autóbusz-pályaudvar mellett található, ezért rengetegen használják a lépcsőit is.

A várható rekonstrukció kezdetéről Horváth Józsefet, a Magyar Közút Kommunikációs Igazgatóságának vezetőjét kérdeztük. Elmondta: a nagy forgalmú és leromlott állapotú hídon a téli időszakban újabb, gyorsan javítandó hibák keletkeztek, melyeket a szakemberek is észleltek. A sérült lépcsőfokokat és a híd gyalogjárdaszakaszait áprilisban felújították, emiatt rövidebb ideig le voltak zárva a feljárók.

Állapota miatt azonban a híd átfogó felújítása sem halasztható tovább. A rekonstrukció a megyei beavatkozási terveink között az első helyen szerepel, és már megkezdődtek a felújítást előkészítő tervezési munkák. A tervek elkészülte után lehet csak pontosan nyilatkozni a tervezett beavatkozások részleteiről és ezután lehet becslést adni várható költségekre is. A tervek 2012. május végéig elkészülnek, ezt követi majd az építési engedélyezési eljárás.

Dilatációs szerkezet

Ugyanakkor a közbeszerzési eljárás csak a szükséges anyagi forrás megléte esetén kezdhető el, ezért a felújítás várható időpontját még nem tudjuk megmondani – tette hozzá Horváth József.

A híd újjászületése nem lesz egyszerű mozzanat. Mint már említettük, rendkívül forgalmas helyen van, naponta több száz autóbusz, több ezer gyalogos, biciklis és gépjármű halad át rajta. Egy esetleges lezárás esetén a városban a Nádor aluljáró, az egyes főút felől pedig a Kálvária felüljáró és az Újlak utcai vasúti átjáró lehetne kerülőút, ám utóbbi, mint azt már korábban megírtuk, szinte mindig zárva van.

Győr vasútállomása jelentős vonatforgalmat bonyolít le, a vágányok pedig gyakorlatilag átszelik a város központját, ezért is elengedhetetlenek az alul- és felüljárók a forgalomban. Az állomás peronjai kihúzódnak egészen a Baross híd alá. A hídszerkezet felújításánál – mivel a magasfeszültségű vezetékek a híd alatt húzódnak – esélyes a feszültségmentesítés, mely a pályaudvar közlekedési rendszerében okozhat fennakadásokat.

Az esetleges tervezett megoldásokról az iho.hu megkérdezte a győri önkormányzatot is, ám egyelőre nem kaptunk választ.

Kapcsolódó hírek