A napokban szállított először hivatalosan utasokat az SBB egyik Stadler Smile-szerelvénye: az első menet Zürich főpályaudvaráról indult Erstfeldbe, majd onnan Bázelbe.

A hazai gyártónál Smile (vagyis mosoly) fantázianévvel ellátott, az SBB által EC250 Giruno elnevezést szerző, alacsonypadlós nagysebességű motorvonatokból még 2014 októberében rendelt huszonkilencet az SBB 970 millió svájci frankért, vagyis közel 270 milliárd forintért (egy szerelvény közel tízmilliárd forintot kóstál). A megállapodás opcionálisan további kilencvenkét motorvonat lehívását is lehetővé teszi a vasúttársaság számára.

Forgalomba állt az SBB egyik nagysebességű Giruno-motorvonata. A szerelvényekből huszonkilencet rendelt a vasúttársaság a Németország, Svájc és Olaszország közötti nemzetközi forgalomhoz (illusztráció: Railway Gazette)

A romans nyelven ölyvöt jelentő Girunók forgalomban legfeljebb kétszázötven kilométer per órás sebességgel haladhatnak – erre utal az EC250 elnevezés is. Az SBB rendszere szerint RABe 501 sorozatú járművek a nemzetközi felhasználhatóság okán többáramneműek: képesek a svájci és német tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú, valamint az olaszországi három kilovoltos egyen- és a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú betáplálásról is üzemelni. A kétszázkét méter hosszú vonatok összesen négyszázöt ülőhely (117 első- és 288 másodosztályú) található. A Giruno kilencvennégy centiméteres belépőmagasságával ötvenöt és hetvenhat centiméter magas peronoknál is akadálymentes belépést nyújt – számol be az International Railway Journal.

Az első Giruno 2017 májusában készült el. Az SBB eddig három vonatot vett át, további néggyel pedig különböző teszteket végeznek, zajlik a vonatszemélyzet képzése, valamint halad az olaszországi, németországi és ausztriai engedélyeztetési folyamat is. A típus áprilisban kapta meg az engedélyt a kétszázas tempóval való használatra a svájci szövetségi közlekedési hatóság BAV-tól.

A szerelvényeket Németország, Svájc és Olaszország között fogja használni az SBB a 2016. június elsején átadott Gotthárd-bázisalagúton keresztül, egyelőre azonban még csak Bázel és a zürichi repülőtér között fogják szállítani az utasokat. Állandó menetrend szerinti forgalomba decembertől állnak majd be, ekkortól Bázelből és Zürichből indulnak majd Luganóba vagy Chiassóba. A milánói járatok a tervek szerint 2020 tavaszától indulhatnak meg – jelenti a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!