Ilyen lesz az új Fehér Delfin...

Az európai gyártó nyilvánosságra hozott néhány érdekes fotót készülő óriásgépéről, a Beluga XL változatról. Ez a típus nem annyira felváltja, mint inkább kiegészíti majd azt a jelenlegi ötgépes Beluga ST-flottát, amely az Airbus különböző gyártóhelyei között szállítja a törzs-szekciókat, illetve a kész szárnyakat az összeszerelés helyszínére.

A gyártósorokhoz a szállított törzsrészeket a rakodótérből közvetlenül az összeszerelő sorhoz lehet gördíteni, a szárnyakat külön erre a célra épült jókora kerekes szerkezeteken viszik át szerelési pozícióba. A leggyakoribb feladatok egyike például a Wales-ben lévő Broughtonból, ahol az Airbusok többségének szárnya készül, átvinni a kész szárnyakat Toulouse-ba vagy Hamburgba, az összeszereléshez.

...és ilyen most, a szárnyközéprész és az elülső törzs-szekció még az eredeti A330F...

A mostani Beluga-transzporterek az Airbus első típusa, az A300, illetve annak legfejlettebb változata, a 600-as bázisán készültek, és immár huszonkét éve szolgálják az európai gyártót, átlag heti hatvan járatot teljesítve. A gépeket időnként más túlméretes darabok szállítására is használják, például volt, amikor távoli megrendelőkhöz Beluga vitte az Airbus Helicopters forgószárnyasait.

Az új gép viszont az A330-as fődarabjainak, hajtóműveinek és rendszereinek felhasználásával épül. A koncepció ugyanaz: a törzs alsó felére egy hatalmasan megnövelt felső rakodóteret szerkesztenek, amely a lesüllyesztett orr-rész, illetve pilótafülke fölött, tehát elől nyitható és rakodható.

Az új farokrész nagyobb stabilizátorral, új törzs alatti felületekkel

A hatalmasra nőtt rakodórész mögött pedig a függőleges vezérsík mellett plusz osztott vezérsíkokat alakítanak ki, amelyekre azért van szükség, hogy a sokkal nagyobb keresztmetszetű törzs ne tudja áramlási szempontból leárnyékolni az irányfelületeket. Az új Belugán ez a farokrész is módosul majd, a törzs és a középső függőleges vezérsík között megnövelt felülettel (dorsal fin), ami javítja a gép iránytartását, plusz kiegészítő felületeket szerelnek a farokrész alsó részére is,  ugyancsak a stabilitás és a kormányozhatóság javítására növelik a vízszintes vezérsíkokat egy-egy méterrel.

...de csak a törzs alsó része marad eredeti, föléje kerül a hatalmas rakodótér-burkolat, a kupola

Az új verziónak nem lesz sokkal nagyobb a teherbíró képessége, 47 tonna helyett 53, viszont a tehertér átmérője 7,1 méterről 8,8 méterre nő, a törzs hossza majdnem hat, a raktér négy és fél méterrel lesz hosszabb, mint a mostani Belugáké. Teljes terheléssel a gép leszállás nélkül 2200 tengeri mérföldet repülhet, míg a mostaniak negyven tonnányi rakománnyal 1500-at.

Beluga hord Belugát

Híradások szerint a testes jószág megépítése másfél évet vesz igénybe, vagyis jóval lassabb, mint egy szokásos A330-asé. Ebből egy év magának a gép szerkezetének az elkészítése: a mostani felvételeken látható,hogy a törzsdarabok az eredeti 330F szekciói, és először le kell bontani a borítás és a törzskeretek felső részét, hogy ráépítsék a tehertér feletti nagy domborulatot. További fél év a rendszerek, a hajtóművek beépítése. A gép legfontosabb feladata az A350-es gyártásának támogatása lesz, a mostani információk úgy szólnak, hogy jövőre várható az első példány első felszállása, és a korábbi elképzelésekkel szemben csak 2019-ben áll majd szolgálatba, de az biztos, hogy ebből a Extra Large változatból is öt gép készül.

A most használt, több mint húsz éves Beluga-transzporterek

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!