Meglepően komoly arányban állítanak vissza a forgalomba leparkolt, lekonzervált gépekből a légitársaságok, adja hírül az Aviation Week. A legegyértelműbb oka ennek, hogy a légiközlekedés iránti igény továbbra is nő, miközben egyes fontos típusok gyártása és átadása késik.

Az áprilisi számok: ötvenegy utas- és teherszállítót „húztak fűre” a légitársaságok, a flottába visszasorolt példányok száma százharminckettő, vagyis a nettó nyereség nyolcvanegy, a legmagasabb négy év óta. Ez tehát egyenes válasz arra, hogy az IATA jelentése szerint a globális légiforgalom, utaskilométerben számolva, az év első négy hónapjában hét százalékkal volt erősebb, mint a tavalyi hasonló időszakban. Hasonlóan emelkedett a légi teherszállítás teljesítménye is.

Az igények növekedése már évek óta készteti arra a légitársaságokat, hogy aktív állományban tartsanak olyan öregebb gépeket is, amelyeket korábban már lekonzerváltak volna. De ugyanígy a korosabb példányok repültetésére kényszerülnek a cégek azért is, mert a megrendelt új gépek leszállításával késnek a gyártók, olyan új típusok átadása lassult le, mint a Boeing 737 MAX, az Airbus A320neo, a szélestörzsű A350, illetve a Bombardier CSeries.

Korábban a 350-esnél a belső berendezés elkészítésével késtek a beszállítók, a többi gépnél a hajtóművekkel van gond, portálunkon is olvashattak a lassan százra növő „vitorlázógép-flottáról”, ami az A320neo gyártóhelyein vár arra, hogy hajtóműveket kapjon a szárnyai alá.

A mostani helyzetet nehezíti, hogy az Aviation Week szerint ebben a pillanatban ötvenegy Boeing 787-es vesztegel a földön a Rolls-Royce Trent 1000 típusú hajtóművek problémái miatt. A társaságok pótolhatják a kieső gépeket rövid távú lízing révén, de egyszerűbb és sokszor olcsóbb megoldás aktív gépparkban tartani az öregebb példányokat vagy visszahozni a leparkoltakat.

Még egy érdekes gond: ha kevesebb elöregedett gépet vonnak ki a társaságok végleg és küldik őket végső hasznosításként bontóba, ez annyit jelent, hogy a szétszerelt gépekből kevesebb használható alkatrészt nyernek ki, így a karbantartó és javító bázisok is nehezebben jutnak a szükséges részegységekhez. Ami szélsőséges esetben azt jelentheti, hogy valami fontos alkatrész hiányában mégiscsak fűre kell húzni a gépet...

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!