Az IVECO-hoz tartozó, a közelmúltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Mytóban készülő Citelis típuscsaládhoz tartozó tesztbusz ma állt forgalomba a Kisalföld Volánnál – adja hírül a megyei portál. Az autóbuszt június 12-ig próbálhatja ki az utazóközönség Sopronban, ezt követően pedig Kaposvárott, Pécsett és Miskolcon vendégeskedik, országos körútját Budapesten zárja.

Fél kettőkor indul el az új autóbusz Sopronban a 2-es járat vonalán. Napközben egészen este hét óráig emellett az 1-es, 10-es, 13-as vonalakon közlekedik majd. Kedden, ugyanezeken a járatokon délelőtt fél héttől 11-ig, utána pedig 14–19 óra között közlekedik a jármű. Szerdán is van lehetőség a kipróbálására, mégpedig reggel hat és délután egy óra között. Fontos, utazni csak érvényes jeggyel és bérlettel lehetséges.

A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsony padlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 210 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll.

A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 bar-os nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozitszerkezetű gáztartályt helyeztek el az autóbusz tetején. Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó képessége nem csökkent, így összesen 110 személy szállítására alkalmas, melyből 26 ülőhely áll az utasok rendelkezésre.

A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekes székkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti. Az utastér szellőzéséről légkondicionáló, valamint tágas, elhúzható oldalablakok gondoskodnak.

Az autóbusz magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag-ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését, írja a portál.