Alig négy évvel ezelőtt, 2014 tavaszán álltak forgalomba az első sűrített földgáz üzemű buszok Budapesten, amire egyébként úgy nyílt lehetőség, hogy Dijon a teljes buszflottáját hibridre cserélte, így az onnan felszabaduló összes Van Hool A330 CNG-re le tudott csapni a BKV. A beszerzés akkoriban jó ötletnek tűnhetett, hiszen a járművekért egyenként csupán nyolc millió forintot kellett fizetni, ráadásul 2004–2008 közötti gyártmányokról van szó, tehát nem is voltak vészesen öregek.

A BKV-nál jelenleg hetvenegy CNG üzemű busz van állományban, ezekből negyvenkilenc Van Hool, huszonkét Mercedes gyártmány

A sikeren felbuzdulva 2015-ben egy újabb használt Van Hool flottát szereztek be a svájci Lausanneből, majd egy évre rá huszonkét – ugyancsak használt – Citaro CNG-t is forgalomba állítottak, a jelenlegi „gázos” állomány tehát összesen 71 kocsiból áll. Bár a Mercedesek (az azóta történt kisebb javításokat nem számítva) teljesen egyformák, a 49 Van Hoolból négyféle különböztethető meg, hiszen még az egy helyre készült kocsik sem voltak ugyan olyanok.

Ennyi év távlatából már kijelenthető, hogy a CNG üzem (legalább is ezzel a járműparkkal) jóval problémásabb a dízelnél: a buszok többsége erőtlen, nehéz velük tartani a menetidőt, ráadásul a „szélsőséges” hőmérsékletet se szeretik, magyarán a hideg téli és a forró nyári napokon is drasztikusan visszaesik a hadrafoghatóságuk. Jellemzően legalább két-három példány állandóan donorként funkcionál, ezek alkatrészeiből próbálják meg életben tartani a többit.

Képünk illusztráció

A további üzemelétetésük még inkább zsebbe nyúlós lesz, miután a sűrített földgáz tárolására szolgáló tartályokat a gyártó által megadott élettartam elérése után (ami 15 vagy 20 év) cserélni kell. Információink szerint ez néhány busznál már most nyáron esedékes lesz; volt olyan, ami emiatt legutóbb már nem is kapta meg a műszaki vizsgát a szokásos újabb egy évre, csak a tartály érvényességi idejéig.

Első körben 96 tartályt kíván beszerezni a BKV, ami a 24 legöregebb Van Hoolra lesz elég, hiszen ezen a típuson négy tartály van kocsinként, a Mercedesekre viszont már nyolcat szereltek. Tudomásunk szerint egy ilyen új, korszerű kompozit tartály ára akár az 1 millió forintot is elérheti, így a csere a teljes CNG flottán több százmilliós nagyságrendű lesz – feltéve persze, hogy továbbra is forgalomban akarják tartani ezeket a buszokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!