Gemenc kisvasútja 1:45-ben

Jermann Kálmán   ·   2015.05.04. 11:15
00kicsi

Pörbölyön, a Gemenc Zrt. ökoturisztikai központjában jártunk május elsején, méghozzá meghívásra, A pécsi gyors vasútmodellező klub vendégeként. Más projektjeik mellett a gemenci kisvasút témahű leképezését vállalták, 1:45-ös méretben. A modulrendszerük épülőben, az őszi Temofesztig szeretnék teljes pompáját elérni, hiszen kiállítók lesznek. A már kész (vagy ahhoz közeli) egységeket látva elégedettek lehetnek mind ők, mind a támogatást és megjelenést biztosító Gemenc Zrt., és persze a nézők is.

A digitális rendszer éppen mostanra készült el, mondhatjuk, a főpróbáját láttuk. A még hátralévő kisebb korrekciók mellett óriási az előrelépés azokhoz képest, akik még mindig a ’80-as és a korábbi évtizedek technológiáját használják: az önjáró járművek egyedileg irányíthatók, a gyorsulás, a menetsebesség és a megállás valósághű, és persze a hangdekóderek is nagyot dobnak a produkción. Így megvan a szükséges „felhasználói élmény”, innen nem távoznak csalódottan a látogatók. Fizetős vasútmodell-bemutatókon nem is szabadna alább adnia a rendezőknek – de persze ettől még messze vagyunk, tisztelet a lassan szaporodó kivételnek.

Az ökoturisztikai központ látogatóépülete, egyben a kisvasút végállomása. A pályavezetés hiteles másolata az eredetinek<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A pécsi klub nagy vállalást tett. Elsőként a valóságos helyszínek megidézése említendő. Már teljes pompájában láthattuk a pörbölyi végállomást és a mellette fekvő látogatóközpontot. A vágányhálózat (ami persze diszkréten kurtított néhol, de jellegében azonos), az épületek, még az ágyazatkő depója vagy a fából összerótt padok is pont ott vannak és olyan formájúak, mint amit eredeti nagyságban láthatunk. Aztán a valóságban húsz kilométeres Pörböly–Gemenc-Dunapart szakasz fontosabb megállói következnek: Lassi állomás (kitérő, vonatkeresztek vannak), Malomtelelő, és persze a végállomás, közvetlenül a folyam partján. Ezek közül az első három gyakorlatilag elkészült, Gemenc-Dunapart és néhány köztes modul még nyers – van pár hónap a befejezésig. A buja ártéri erdő illúzióját háttérposzterekkel, a tartószerkezet elrejtését szoknyával teremtik majd meg.

A vasútvonal legnagyobb mozdonya a resicabányai Rezét. Itt épp egy jellegzetes ártéri átereszen kel át

A nagyszobányi helyiséget betöltötték az üzemi zajok: csühögés, sípolás, és a többi szükséges. A hálózat teljes kapacitással működött, három gőzmozdony és egy kis dízelgép forgott megállás nélkül. Ebből egyedül egy Fleischmann gőzös gyári – ebben a méretarányban a házi építés a megszokott, főleg ha keskeny nyomközről és ilyen jellegzetes vonatüzemről van szó. Amit külön ki kell emelni, az a Resicabányán gyártott eredetijéről mintázott Rezét mozdony, hozzáillő szerelvényével.

Tekintsék meg rövid klipünket a forgalomról és a legfőbb látnivalókról. A hamarosan érkező folytatásban pedig az 1:1-es méretarányú járművekről érkező tudósítás következik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek