6 770 tonna – ennyi légi teherárut kezeltek a budapesti repülőtéren egyetlen hónap alatt. A Budapest Airport forgalma dinamikusan növekszik, miközben a cargo-iparág komoly növekedési gondokkal küzd egész Európában. A földrészen májusban mindössze 2,7 százalékos növekedést regisztráltak (az amerikai kontinensen és Afrikában visszaesett a forgalom) míg a ferihegyi forgalom bővülése az év eleje óta elérte a 11,3 százalékot. Ilyen növekedésre szinte sehol sincs példa, a világ nagy repülőterei közül májusban Hong Kong 1,1, Frankfurt 1,7, Peking 5,1 százalékos visszaesésről számolt be.

Így mutat akár hatvan tonnányi áru a levegőben. A Qatar A330-asai sokkal több rakományt hoznak, mint a korábbi gépeik. A képre kattintva galéria nyílik (fotók, látványtervek: Budapest Airport)

A Budapesten tapasztalható cargoforgalom növekedésében közrejátszik, hogy az öbölmenti Qatar Cargo idén márciusban felújította járatait. Az Airbus A 330F típusú géppel egyszerre akár 60 tonnányi árut lehet eljuttatni Dohába – és innen a világ szinte bármely pontjára a Qatar Airways hálózatán keresztül. Emellett továbbra is jól teljesítenek a már régóta Budapesten működő teherszállító légitársaságok, így a luxemburgi Cargolux és a török Turkish Cargo is.

– A forgalom növekedésében jelentős szerepet játszottak a hosszútávú utasszállító járatok is, például az Air China pekingi gépe vagy a kanadai Air Canada Rouge torontói járata.” – mondta Kossuth József, a Budapest Airport cargo-fejlesztési vezetője. Hozzátette: – A magyar gazdaság teljesítőképességét azon is lemérhetjük, hogy az Air China gépén Kínába mindig szinte a teljes cargo-rakteret sikerült eladni Peking irányába, ami járatonként akár 10–12 tonnát is jelenthet. Előrejelzéseink szerint minden feltétel adott ahhoz, hogy Budapest rövid időn belül Kelet-Közép-Európa légiáruközpontjává fejlődjön.

A forgalmi előrejelzések alapján – a BUD 2020 ötvenmilliárd forintos fejlesztési program részeként – a Budapest Airport máris megkezdte egy új raktárbázis fejlesztését az 1 Terminál tőszomszédságában az egyik nagy európai légi csomagküldő vállalatnak. Az építkezés már folyik, a beruházás teljes összege elérheti a 3 milliárd forintot. Emellett a Budapest Airport előkészíti egy új légi teheráru bázis, az úgynevezett Cargo City építését a 2. Terminál Vecséshez közelebb eső részén, ahol akár évi 200 ezer tonna légi teheráru kezelésének megfelelő raktári és irodai kapacitást hoznak létre a következő években.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés