Gripen-szerződés: új feltételek?

iho/repülés   ·   2011.12.30. 08:04

Tárgyalásokat kezdett a hadiipari üzleteket koordináló Svéd Királyi Védelmi és Biztonsági Export Ügynökséggel (FXM) a magyar Honvédelmi Minisztérium a Gripen-szerződés átütemezésére; ezt maga Hende Csaba szakminiszter ismerte el egy írásbeli kérdésre adott válaszában – tudta meg a Népszabadság.

A HM vezetőjénél Vadai Ágnes korábbi szocialista honvédelmi államtitkár, a Demokratikus Koalíció képviselője érdeklődött többek között arról, hogy az előzetes hírek alapján mennyivel kívánják csökkenteni a Gripen-lízing jelenlegi éves részleteit, és milyen ütemezésben, illetve hány évvel kívánják meghosszabbítani a Gripenek eredetileg 2016-ban lejáró lízingszerződését. Vadai arra is kíváncsi volt, hogy milyen pontokon kívánja az Orbán-kormány módosítani a szerződést, és milyen más megállapodások átütemezését tervezi még.

A Gripenek beszerzési értéke eléri a 340 milliárd forintot, ezt egészíti ki az 58 milliárdos pilótaképzési program, amit a kanadai kiképzőközponttól rendelt meg a honvédség. A hivatalos kormányzati adatok szerint a Gripen-lízing évi harmincmilliárddal, a kiképzési program évi kétmilliárddal terheli a HM amúgy sem izmos büdzséjét.

Hende Csaba miniszter az ügyben megküldött és már hivatkozott írásbeli válaszában többek között azt írja, hogy a szaktárca 2004 óta folyamatosan csökkenő finanszírozása és a világgazdasági válság miatt „szükségszerűvé vált a magas forrásigényű programok áttervezése”. Hende a levélben elismeri, hogy a HM valóban tárgyalásokat kezdett az FXM-mel annak érdekében, hogy „a hatályos Gripen-bérleti megállapodásból adódó fizetési kötelezettségek átütemezésre és az éves részletek csökkentésre kerüljenek”.

A szakminiszter a Gripen-szerződés módosítására vonatkozó részletkérdéseket viszont azzal hárította el, hogy miután a Gripen-bérleti megállapodás és mellékletei minősített információkat tartalmaznak, „továbbá az eddigi tárgyalások során benyújtott ajánlatokat – kereskedelmi okokra hivatkozva – a svéd fél titkos minősítéssel látta el, a tárgyalások lezárultáig nem áll módomban részletes tájékoztatást adni”.

Svéd források ugyanakkor arról tájékoztatták a Népszabadságot: a magyar kormány előzetes szándéka az, hogy a következő néhány évben (leginkább 2014-ig) csökkentsék a lízingrészleteket, majd két év után (a következő választásokat követően) fizethessenek újra megemelt részleteket. A svédek állítólag hajlanak a megállapodásra, feltételeik azonban nem ismertek.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Smart Train Lease GmbH: lízingeljünk regionális vonatokat!

iho/vasút   ·   2024.02.19. 11:00

Akkumulátoros, hidrogén és villamos motorvonatok bérlését ajánlja a Siemens új leányvállalata. A Smart Train Lease GmbH kezdetben Németországban kínálja ezt a bérleti modellt. Középtávon egész Európára tervezi a szolgáltatás kiterjesztését. Elsőnek Mireo Smartokat.