Gripenek Brazíliának: svéd siker nagy vetélytársak ellen

iho   ·   2013.12.20. 15:00
cim2

A dél-amerikai óriásország kormánya a könnyű harcigépek beszerzésének sok éve húzódó versenyében a svéd típus mellett döntött, adja hírül a Saabnak az iho/repüléshez eljuttatott közleménye. A brazil kormány számára kínált gyári ajánlat tartalmazza a Gripen NG-t és a típushoz kapcsolódó rendszereket, szerteágazó technológia-transzfer csomagot, pénzügyi csomagot, valamint hosszú távú bilaterális együttműködést a két ország kormánya között.

A bejelentést egyeztetések követik majd a Brazil Légierővel. A tárgyalások célja, hogy elősegítsék a harminchat Gripen NG közbeszerzési eljárását. Amennyiben sikerrel zárulnak a tárgyalások, megállapodás születhet a Saab és Brazília között és az ország megrendelheti a Gripen NG-t.

A jelenlegi Gripen-üzemeltetők közé felsorakozhat a brazil légierő is

– Nagyon büszke vagyok a brazil kormány Gripen NG-be vetett bizalmára. A Saab úgy érzi, hogy a bejelentéssel a brazil kormány elkötelezte magát, és a vállalatunk örömmel biztosítja a Brazil Légierő számára a világ vezető és leginkább költséghatékony vadászgépét. Emellett a bejelentés szignifikáns Brazília és Svédország együttműködése tekintetében. Készen állunk, hogy elindítsuk a tervezett ipari együttműködéseket, amelyek pozitív hatással lesznek a brazil iparra – mondta Håkan Buskhe, a Saab vezérigazgatója.

Amennyiben Brazília a Gripen-rendszer mellett dönt, úgy csatlakozik a ma Gripent repülő országokhoz, Svédországhoz, Dél-Afrikához, Magyarországhoz, a Cseh Köztársasághoz, Thaiföldhöz és a Brit Birodalmi Tesztpilóta Iskolához (EPTS). Mint arról az iho/repülés is beszámolt, Svájc is a Gripent választotta: 2013 augusztusában és szeptemberében a svájci parlament minkét háza igennel szavazott a Gripen beszerzésre, a közbeszerzési referendum 2014-re várható, hangzik a svéd gyártó közleménye.

Az NG demo-példánya: a brazilok a javított teljesítményű sorozatból vesznek

Mint a Flightglobal összefoglalójában olvasható, a JAS-39-esek a francia Mirage 2000-eseket és a modernizált amerikai F-5-ösöket váltják fel majd a dél-amerikai légierőnél, a 4,5 milliárd dollár értékű üzletet ugyanakkor a 10–12 hónapra tervezett tárgyalási periódus után véglegesítik. A kiválasztás alapja a gép teljesítménye mellett a technológia-transzfer és az alacsony üzemeltetési költség volt, állítja brazil forrásokra hivatkozva a portál. A technológia-transzfer olyan szoftvereket is jelent, amelyek intergálhatók a később Brazília által fejlesztendő fegyverrendszerekbe. Ahogy a brazil légierő parancsnoka, Juniti Saito tábornok fogalmazott: „A miénk lesz a gép szellemi tartalma is".

A végső megállapodás után negyvennyolc hónappal kezdődhet meg a gépek leszállítása, évente tizenkét példányt adnának át a braziloknak. Ugyancsak helyi kormányzati források szerint a megállapodás kapcsán a brazil fél nem tart attól, hogy az egyébként korábban a megrendelés esélyesének tartott Boeing kudarca miatt az Egyesült Államok akadályokat gördítene a svéd gép amerikai komponenseinek leszállítása elé: mint ismeretes, a gép hajtóműve például a General Electric F404J módosított változata. Ugyanakkor brazil források azt is hangsúlyozzák, hogy a brazilok nyitottak „további partnerségi megállapodásokra, különösen ötödik generációs harci gépek dolgában”. Vagyis noha az amerikaiak nem tudják a brazil légierőnek eladni az F/A-18-as Super Horneteit, Brazília nyitott a Lockheed F-35-ösöeinek megvásárlására.

A gép olcsóbb üzemeltetésén túl a technológia átadása volt a győzelem alapja

A brazil harcigép-tender másik vesztese a francia Dassault Rafale harci gépe. A francia köztársasági elnök nemrég tett látogatása ezt a típust is sokak szemében első számú esélyessé tette; a mostani döntést az európai cég nem titkolt csalódással úgy kommentálta, hogy a költséghatékonyság háttérbe szorította a Rafale által képviselt technológiai szint szempontját, és arra emlékeztetett, hogy a kéthajtóműves francia típushoz képest az egyhajtóműves Gripen nem versenyezhet a Rafale teljesítményével.

Ugyanakkor a brazilok a Gripen új E/F vagy másnéven NG, új generációs változatát vásárolják meg, amelynek nagyobb lesz a törzse, nagyobb lesz az üzemanyag-kapacitása és a hajtómű fogyasztásán és tolóerején is módosítottak, tehát a gép teljesítmény-adatai általában javulnak, nem beszélve a szoftveres frissítésről, az avionikai és fegyverrendszerek fejlesztéséről. Az új sorozatú Gripenek első példánya már épül a Saab linköpingi központjában.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.