A 444.hu-n jelent meg, hogy az évek óta „porondon lévő” egyik legnagyobb vasúti fejlesztés a GSM-R-rendszer valójában még mindig nem készült el. Ahogy a cikkben is olvasható: „a megbízás 1100 kilométer optikai kábel lefektetését, két kapcsolóközpont és 120 antennatartó torony felépítését jelentette. A közbeszerzési pályázatot a munkára az osztrák Kapsch és a magyar állami MVM cégei nyerték el. A közbeszerzés még 2012-ben ment le, a munka határideje 2015. szeptember 30. volt.”

De hát állnak a tornyok, ott vannak az antennák, öröm nézni, ahogy fekszik a kábel, mi akkor a gond? A projekt – mondjuk így – „láthatatlan” része: a szoftver. A MÁV honlapján így írt a beruházásról 2015. június 24-én:

(illusztrációk: Vörös Attila)

„A GSM-R projekt korszerűsíti a magyar vasút kommunikációs rendszereit. Az így kiépülő, európai szabványoknak megfelelő új kommunikációs hálózattal Magyarország csatlakozhat az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS). A beruházás növeli a vasúti kommunikáció megbízhatóságát, biztonságosabbá teszi az utazásokat és új szolgáltatások bevezetését alapozza meg. A rendszer első ütemben 935 kilométer menetrendi hosszon épül ki a fő nemzetközi folyosók hazai szakaszain 2015. december 31-ig.

(...)

A GSM-R hálózat két központja földrajzilag elkülönült helyszíneken helyezkedik el, de az előírt megbízhatósági követelmények miatt úgy lett kialakítva, hogy mindkettő képes legyen önállóan a teljes hálózatot működtetni. A központok kapacitását úgy méretezték, hogy a MÁV és a GYSEV hosszú távú igényeit is képes legyen kielégíteni további bővítés nélkül. Az egyik központ Budapesten egy teljesen új épületben, a másik Székesfehérváron, egy felújított épületben található. A budapesti új központi épületben kapott helyet a hálózat központi felügyeleti és irányító központja, ahol a most próbaüzemre átadott rendszer elemeit vizsgálják és elemzik a MÁV szakemberei immár 7/24-es ügyeleti rendben.

A projektben megvalósuló központi elemek szolgáltatnak alapot a GSM-R hálózat további bővítéséhez is, mely keretében, a tervek szerint további mintegy 2500 kilométer hosszú szakaszon épül ki a hálózat. A most átadott központok és az év végéig elkészülő további hálózati elemek biztosítják az átjárhatóságot és élvonalbeli kommunikációs rendszert a hazai és az európai vasúttársaságok számára, hozzájárulva a magyarországi vasúti hálózat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javításához.”

Igen, itt már szó sincs szeptember végi átadásról...

Mi először 2015 augusztusában érdeklődtünk a MÁV-tól, mi a helyzet a rendszerrel, a kiépítéssel, akkor még nem sejtettem... Hogy békaemberekkel fogok találkozni. Nem sejtettük, hogy baj van, lehet. Hiszen Vörös Attila kollégánknak ezeket írták:

„A GSM-R, azaz a Global System for Mobile Communications – Rail(way) kiépítésével kapcsolatos mérőmeneteket tavaly ősz óta láthatjuk vasútvonalainkon, a MÁV PMLI (Pálya és Mérnöki Létesítmények Igazgatóság) három mérőkocsija és egy Flirt motorvonat is részt vesz a tesztekben. A GSM-R hálózat kiépítésével, tesztelésével kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a MÁV Zrt.-nek.

A vasútvállalat tájékoztatása szerint a GSM-R rendszer első ütemének kiépítése a terv szerint halad, amelynek része a GSM-R hálózat finomhangolása az érintett vonalszakaszok optimalizálása. Ez és a hálózat átadás-átvételi tesztje nagy mennyiségű mérést igényel. A méréseket jellemzően a hétköznapokon végzik előzetes ütemezés alapján. Amennyiben a vonalszakasz adottságai és a forgalmi viszonyok lehetővé teszik, akkor naponta több, akár két-három mérőmenet közlekedik. Így például a Kőbánya-Kispest–Szabadbattyán szakaszon jellemzően napi két alkalommal közlekedik mérőkocsi.”

A cikkben már konkrét összegek is szerepelnek: „a 2015 év végéig 935 kilométernyi vasúti pályára kigépítendő GSM-R rendszerről szóló tender értéke 35 milliárd forint.” Illetve a „GSM-R rendszer kiépítése KÖZOP-projektben valósul meg, európai uniós finanszírozással, amelynek összköltségvetése csaknem 23 milliárd 670 millió forint.”

Legutóbb másfél hónapja foglalkoztunk a GSM-R-rel, akkor a távirati iroda összefoglalója ekképpen fogalmazott: „Az egységes jeladó- és sebességellenőrző rendszer jóvoltából megvalósuló transzeurópai vasúti térségben a szerelvények könnyebben és gyorsabban haladhatnak át az országhatárokon.

(…)

Az ERTMS létrehozása érdekében, a program indulása óta eltelt két évben az Európai Unió 700 millió eurót fektetett a rendszer tervezésébe és tagállami kiépítésébe.”

Úgy néz ki, nálunk hiába... Ami viszont biztosnak tűnik, hogy az előre ideadott uniós pénzt vissza kell majd fizetni, és még meg is büntetik hazánkat, sőt vissza is tarthatja az unió a vasúti fejlesztésekre elkülönített pénzeket, 250 milliárd forintot.

Nem véletlen hát, hogy próbálják menteni a menthetőt a szakminisztériumban. Ahogy a 444.hu fogalmaz:

„Most azon gondolkodnak, hogy fel kellene mondani a szerződést a Kapsch–MVM párossal, ám kötbérként a 23,6 milliárdos megbízásnak legfeljebb a 25 százalékát tudnák visszaszerezni, mert így állapodtak meg velük a megbízáskor.

A maradékot ki kellene perelni belőlük, ami évekig tarthat. A 23,6 milliárdnak a nagy részét már átutalták a konzorciumnak, sőt még költségvetési pénzből is (tehát az EU-s támogatás felett) közel 1,5 milliárdot elköltöttek már az elhúzódó munkára.

Ha egy új közbeszerzésről döntenének, akkor a beruházás tovább húzódna, legjobb esetben sem lenne készen 2018 vége előtt, pedig addigra az eredeti terv szerint már a következő szakaszt kellene csinálni, hiszen összesen 3050 kilométer – igen, ennyi, és nem 3500, ahogy az eredeti írásban megjelent – vasúti pályát kell lefedni.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!