Az Európai Bizottság szeptemberben három nagy közlekedési projektet fogadott el, az egyik volt ezek közül a GSM-R rendszer kiépítésének első üteme. Ennek során a Magyarországon áthaladó, a Németországból Románia felé tartó E jelű folyosó, valamint a Spanyolországból Budapestig tartó D jelű vasúti korridor mentén építik ki a rendszert. A 935 kilométernyi vasúti pályára szóló tender értéke 35 milliárd forint.

Baracskánál száguld a rövid mérővonat<br>(képek: Vörös Attila)

Az építkezésnek már bőven vannak látható jelei is, sorra nőnek ki a Budapest–Szolnok (100a) és a Budapest–Székesfehérvár (30a) vonal mentén az antennákat tartó oszlopok. Mi több, a rendszeren már van mit tesztelni: csütörtökön a 014-es Szili egy mérőkocsival ingázott Székesfehérvár és Kelenföld között. A MÁV PMLI (Pálya és Mérnöki Létesítmények Igazgatóság) felsővezeték-mérőkocsija a többi diagnosztikai járműhöz hasonlóan Rákos állomáson lakik, innen indult és ide érkezett meg a mérések után a jármű.

Az Európai Unió az átjárható vasúthálózat létrehozása érdekében döntést hozott az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert (ERTMS – European Rail Traffic Management System) létrehozásáról. Ennek két alappillére az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS – European Train Control System) és a szabványos vezetéknélküli átviteli rendszer, a GSM-R.

A GSM-R, azaz a Global System for Mobile Communications – Rail(way) rendszer az Európában országonként különböző vasúti telekommunikációs rendszerek közös nevezőre hozásának igényével jött létre. A rendszer kiépítése mellett harminckét európai vasútvállalat rögzítette szándéknyilatkozatát, így a MÁV és a GYSEV is. Itthon az utóbbi két évben gyorsultak fel az események, a 2013-ban kiírt tender alapján 2015 végére készül el az első ütem.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!