A Cseh Műszaki Egyetem (ČVUT) Építészmérnöki Karának szakemberei egy teljesen új zajvédő technológiát fejlesztettek ki, amit Prága egyik villamosvonalán tesztüzem jelleggel már telepítettek is. A zajvédő „fal” csupán harminc centiméterrel van magasabban a sínkoronától, ezáltal Európa legalacsonyabb zajvédő faláról (talán inkább csak zajvédő elemről) beszélhetünk.

(fotó: zdopravy.cz)

Az alacsony zajvédő elemek Nový Hloubětín és Vozovna Hloubětín állomások között vannak elhelyezve. Fő rendeltetésük a sín és a villamos kerekének érintkezésekor keletkező zaj csökkentése. A szakemberek szerint három és öt decibel közötti zajcsökkentést lehet elérni, ami már az emberi fülnek is jelentős zajcsökkenésnek számít. Átlagosan egy villamos áthaladása 1,2 méteres magasságban 74 decibeles zajt okoz. A zajvédő technológiát két évig fogják tesztelni, aztán a kiértékelést követően döntenek a további fejlesztésekről.

A Hloubětín városrészben lévő villamospálya jelenleg felújítás alatt van, ezt kihasználva telepítették éppen ide a zajvédő elemeket

A ČVUT Építészmérnöki Kara a Montstav CZ vállalattal közösen fejlesztette ki az alacsony zajvédő elemeket, ami egyébként gumiabroncs-hulladékból készültek, a kötőanyag pedig poliuretánból. A zajvédők már szabadalmi oltalom alatt vannak. Az elemeket tíz nap alatt szerelték össze az ötven méter hosszú villamospálya-szakaszon, a szétszereléséhez pedig a szakemberek szerint egy fő is elég, nem tart sokáig, ami az esetleges balesetekkor jöhet jól. Az új technológiát egyelőre csak a városi vasúton tervezik tesztelni, a nagyvasúti alkalmazásról egyelőre még nem beszélnek. A Prágai Közlekedési Vállalat azonnal pozitív hozzáállást tanúsított a zajvédők telepítésével kapcsolatban, semmilyen kifogásuk nem volt ellene.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!