Gyöngyszemek a győri múltból – Első rész

Takács Zsolt   ·   2012.06.24. 10:00
ikarus400

Hazánkban a kiegyezést követően lendült fel a vasútépítés, ez értelem szerűen magával hozta a gépgyártást is. Győr a vasúti és közúti, sőt a második világháború idején a légi járművek gyártásában is fontos szerepet kapott.

A város remek helyszín volt a nagyobb gyártelepek létrehozására, hiszen fontos vasútvonalak és négy folyó is találkozik területén. A Győrött alapítandó vagongyár gondolata olyan időpontban vetődött fel, amikor maga a város is minden eszközzel támogatta az ipar törekvéseit.

Az 1904-es év az autógyár szempontjából volt jelentős. Az autóiparban a négykerékmeghajtás kidolgozása és megvalósítása elsőként a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár nevéhez fűződött, egy mechanikus négykerékmeghajtású közúti vontató járművel. A négykerékmeghajtás fontos szerepet játszott az erőátvitelben, mivel ekkor még a vasabroncs miatt az úttal való érintkezés nem volt megfelelő – olvasható a Győr történetét feldolgozó Winkler-Kurcsis-féle „Győr 1539-1939” című könyvben.

A győri üzemről már korábban is cikkezett portálunk, anyagunk itt olvasható!

1905-ben az üzemben postaautók alvázait gyártották, az autók többi része pedig Budapesten készült. A kocsik több százezer kilométer megtétele után, még három évtized múlva is használatban voltak. Még ebben az évben Spitz személyautó alvázakat rendelt, amely kocsikkal később autóversenyt is nyert. Mivel az autógyártás mégse annyira váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a gyár vezetői kapcsolatot próbáltak kiépíteni a hadsereggel. Jó kapcsolatot építettek ki az osztrák Daimler céggel, minek következtében licencet vásárolnak tőlük teher-, és bérkocsikra.

P70 és egy Ikarus 55-ös a Városháza előtt Győrben

A galériában látható fotókat a „Régi Győr" nevű közösségi portálról válogattuk össze, méghozzá azokat a gyöngyszemeket, melyek a 30-as évektől egészen a 90-es évekig bemutatják a város utcaképét, járműveit. Az idősebb korosztályoknak remek nosztalgia a képek szemezgetése, a fiatal generáció pedig árnyalt képet kaphat őseink mindennapjairól. Első körben a közúti közlekedésre koncentráltunk, s néhány remek fotót mutatunk be kedvcsinálóként.

Kapcsolódó hírek