Néhány sajtóorgánum – köztük az iho is – meg merészelte írni, hogy a második, több mint fél évvel meghosszabbított határidőre is csak öt (azaz: 5) buszt adtak át a száznyolcvanból, de azokkal is vannak bajok. A reakció nem maradt el: megpróbálja megmagyarázni a megmagyarázhatatlant az Ikarus Egyedi Kft, a végén ráadásul még jól meg is fenyegetnek mindenkit – immár másodjára –, aki tollára merte tűzni a visszás helyzetet. A sajtóközlemény alant, bár nem bírtuk megállni, hogy ne egészítsük ki a saját megjegyzéseinkkel:

Sajtóközlemény

azonnali közlésre

Az Ikarus Egyedi Kft. az elmúlt időben egyes sajtóorgánumokban megjelent a MODULO M168D számú csuklós buszokat ért alaptalan támadásokkal kapcsolatosan az alábbi nyilatkozatot teszi közzé. [Nem alaptalan támadás, hanem tény, hogy a második határidőre is csak a megrendelt mennyiség kevesebb, mint három százaléka készült el.]

A Volánbusz Zrt. által csuklós autóbuszok beszerzése érdekében kiírt közbeszerzési eljárás során létrejött szerződésben az IKARUS Egyedi Kft., mint nyertes ajánlattevő 180 darab csuklós autóbusz szállítását vállalta közel hárommilliárd forinttal alacsonyabb áron, mint a tenderen második helyezett. A busz ára a korábbi budapesti közbeszerzésen győztes gyártó áránál is alacsonyabb volt. [Ahogy a népi bölcsesség tartja: olcsó húsnak híg a leve. Még így a második, meghosszabbított határidő lejárta után is csak kettő próbázik, az új buszok helyett régieket kellett felújítani és forgalomba állítani; mindez jelentős mértékben megterhelte a BKV költségvetését.]

(fotó: Ács Attila)

A társaság a beszállítói késlekedések, vis maior események és egyéb ellenőrzési körén kívül eső akadályozó körülmények ellenére a szállítást a határidő lejárta előtt megkezdte, és folyamatosan adja át a buszokat a BKV Zrt-nek, majd a Volánbusz Zrt-nek. [Véleményünk (illetve valószínűsíthetően a szerződés) szerint (is) nem a határidő előtt néhány nappal kellett volna megkezdeni a buszok leszállítását, hanem a határidőig leszállítani mind a 180-at. Tudomásunk szerint egyébként a Volánbusz még egy buszt se vett át.] A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben az Ikarus Egyedi Kft. által szállított MODULO M168D csuklós autóbuszok mind a járműre vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, mind a megrendelői elvárásoknak, a kiírás feltételeinek megfelelnek. [Igen, ez az elvárható minimum.] Az akkreditált minősítő szerv által kiadott típusbizonyítvány, a JÁFI-Autókut Kft. valamint a TÜV Rheinland-KTI Kft.  mérési jegyzőkönyvei alapján a járművek biztonságosak, ezért a BKV Zrt. az elmúlt hétvégén megkezdte a buszok utasforgalomba helyezését. A fejlesztéseknek köszönhetően az M168D 3. generációja 39 fővel több utast tud szállítani elődjeihez képest. [Ugye minden relatív... Azzal nem büszkélkedik a gyártó, hogy a 18,75 méteres M168D befogadóképessége a busz saját tömege, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelések miatt alig volt nagyobb, mint egy 12 méteres szóló buszé.]

Az IKARUS Egyedi Kft. tisztában van azzal, hogy a nagyon alacsony áron (85,4 millió Ft) szállított MODULO M168D autóbuszokkal nemcsak a nagy európai gyártóknak vált komoly versenytársává [ha-ha-ha], hanem a használt külföldi buszok behozatalával és drágán történő felújításával foglalkozó garázstársaságoknak is, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy lejárassák és ellehetetlenítsék az új buszok gyártását annak érdekében, hogy megőrizhessék több tíz éve jól jövedelmező megrendeléseiket. [Ha valami alaptalan vádaskodás, akkor ez a bekezdés az volt.]

Az igazság a sajtóban megjelent állításokkal szemben az, hogy az IKARUS Egyedi Kft. által gyártott MODULO M168D autóbusz mind a design-t illetően, mind technikai színvonalát tekintve a legújabb konstrukciós trendeket követi és megállja a helyét az európai piacon. [Kíváncsian várjuk, hogy a következő tíz évben mennyi talál majd gazdára belőle az európai piacon. Eddigi fennállása alatt konkrétan nulla buszt tudott exportálni a cég, pedig már régóta készülnek az eredeti Ikarus egykori piacainak visszaszerzésére.] A jármű alkatrész-beszállítóinak egyik hányada nagy európai gyártók, mint a holland DAF vagy a német ZF és Hübner, nagyobb része pedig magyar kis- és középvállalkozások. Az Ikarus Egyedi Kft. évek óta dolgozik azon, hogy újra legyen magyar fejlesztésű és magyar gyártású busz a magyar utakon, melynek eredményeként jött létre a MODULO C68E elektromos midi [a tatabányaiak miért nem készültek el határidőre?], a dízel hajtású M108D szóló és [a szűrőbuszok vajon úgy fognak elkészülni a megadott határidőre, mint] az M168D csuklós autóbusz.

Bármennyire is szeretnék egyes ellenérdekelt szervezetek és sajtóorgánumok, hogy minden alapot nélkülöző állításaik közzététele, terjesztése útján az IKARUS Egyedi Kft. szerződéseinek teljesítése ellehetetlenüljön, a társaság továbbra is elkötelezett a hazai buszgyártás mellett, megrendeléseit folyamatosan megfelelő szakmai színvonalon teljesíti. [A magyar sajtónak, de az ihónak biztosan, nincs ellenérdekeltsége. Az Egyedi korábbi kérdéseinkre nem válaszolt – de másoknak sem –, és az értelmetlen szavak helyett inkább tényeket, illetve határidőre elkészült buszokat szeretnénk végre látni.] Az ilyen forrásokból eredő, más médiumok által is átvett, valótlan állítások, híresztelések miatt az IKARUS Egyedi Kft. a társaság jóhírnevének megsértésére alapozva megindítja a megfelelő jogi eljárásokat. [?]

IKARUS Egyedi Kft.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!