Habeam Horarium!

Károly Szabolcs   ·   2017.11.13. 08:45
00kicsi

A legutolsó menetrend-tervezetet alapul véve október végén számoltunk be a MÁV-Start és a GYSEV közös, 2017-2018-ra várható közlekedési struktúrájáról. A törvény által előírt határidőt betartva és kihasználva, az érvénybe lépés előtt pontosan egy hónappal, november 10-én töltötte fel a MÁV-Start a nyomtatott könyvként már nem, csak letölthető pdf formátumban létező anyagot.

Mivel a szerkesztőségünk által felhasznált tervezet nem tartalmazott minden vonalat, például a Balaton környéki vaspályákét, így először is azokat vesszük górcső alá.

Nekünk a Balaton a Riviéra

Az évek óta zajló felújítási munkálatoknak köszönhetően a déli parton nemcsak küllemre, hanem végre percekben mérhetően is javul az infrastruktúra helyzete: a menetrendváltásig még átépítés alatt álló 30-as és 36-os vonalak „kottája” december 10-étől lényegesen megváltozik. A 30-ason a Déli pályaudvar és Nagykanizsa közötti gyorsvonatok budapesti indulási és érkezési ideje nem változik, Kanizsára azonban tizenhat, a fővárosba pedig tizenkét perccel rövidebb idő alatt érnek oda. A menetvonal páros irányban (Kanizsa felé) Balatonszárszóig, páratlan irányban (Budapest felé) pedig Zamárditól megegyezik a jelenlegivel. Azonban mivel hosszú idő után ismét százzal szaladhatnak a vonatok a déli parton, Budapest felől Fonyódra öt, Balatonszentgyörgyre pedig kilenc perccel hamarabb fognak érkezni. Kanizsa irányából nézve ez Balatonszentgyörgynél tizenkét, Fonyódnál pedig kilenc perccel későbbi indulást takar. A további időnyereséget Kanizsáig úgy nyerik, hogy decembertől nem a keszthelyi, hanem a kanizsai stokk utazik majd a vonat elején, így utóbbi tizenkét-tizennégy perces szentgyörgyi tartózkodása három-négyre csökken. Ezzel a technológiával a keszthelyi utasok sem buknak – sőt, egy perccel hamarabb is érkeznek majd a Balaton fővárosába, indulni pedig öt perccel később kell –, mivel a gépcsere idejét az új pályán menet közben ledolgozza a vonat. A gyorsvonatok még több helyet szolgálnak majd ki: Balatonberényben és Vörsön is meg fognak állni, sőt több délutáni és esti gyors Balatonszentgyörgy és Nagykanizsa között minden állomást és megállót is érint.

Ez a lépés az egyértelműen kínálatcsökkentést jelentő vonatkilométer-redukálás jegyében történik. A Székesfehérvárról eddig Kanizsára tartó 8514-es és 8524-es személyt, valamint a 8506-os sebest Balatonszentgyörgyig vágják vissza. Előbbi személy és a sebes megállóit a 854-es és 856-os gyorsok szolgálják majd ki, viszont Sávoly és Nagyrécse utasai elveszítik a 8524-est. Ellenkező irányban a 8513-ast a 843-as, a 8511-et pedig a 201-es számú Agram pótolja Szentgyörgyig. Az eddig kora reggel Nagykanizsáról Budapestre tartó 8509-es sebesvonat már a keszthelyieknek fog kedvezni (8609), Kanizsa felől a 8549-es személyvonat hordja majd rá az utasokat.

A megújult 30-ason decembertől csökken a menetidő, és a zágrábi nemzetközi vonatok is visszatérnek (fotó: Mayer György)

Visszakerülnek a déli partra a 30-as átépítése miatt évekig a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes kerülő útvonalon közlekedő zágrábi nemzetközi vonatok; a munkálatok decemberi készrejelentésével, továbbá a 40a Kelenföld–Érd elágazás szakaszának egy évig tartó, mindkét vágány teljes kizárásával járó átépítése miatt ismét elfoglalhatják eredeti útvonalukat. A 200-as számú Agram a Déliből Kanizsa felé induló első, 7 óra 35-ös gyors előtt pontosan egy órával is biztosít már távolsági járatot. A páratlan Agram (201) pedig az este Kanizsáról Budapestre utazóknak kedvezhet: a szintén a fővárosba tartó, 8511-es személyvonat időfekvésében indulva, de annál másfél órával hamarabb, már este fél tizenegyre meg lehet érkezni a Délibe. A Délit 13:35-kor elhagyó 204-es számú, valamint az oda 16 óra 24-kor befutó 205-ös gyorsvonatok pedig Gradec néven közlekednek majd Budapest és Zágráb között; ez a járatpárt Rippl-Rónai Intercityként kereshettük eddig.

A megújult pályának köszönhetően jócskán módosul a 30-ast Fonyód és Balatonszentgyörgy között használó Szombathely/Celldömölk–Kaposvár/Pécs távolsági vonatok, valamint a vonal helyi személyvonatainak menetrendje is.

Kaposvártól Fonyódig szállni élvezet

A 30-asból kibontott anyagok nyertese a Fonyód és Kaposvár között futó 36-os vonal, ahol igencsak szemmel látható lesz a korszerűsítés. Megmarad a tíz vonatpáros menetrend, azonban a személyvonatok eddigi nyolcvanöt-kilencven perces menetidejéhez képest bő húsz perccel kevesebb, alig több mint egy óra kell majd az ötvenhárom kilométeres táv legyőzéséhez. A Tapolca és Kaposvár/Pécs közötti sebesvonatpár pontosan húsz perccel hamarabb, ötvenöt perc alatt fog végighasítani a szakaszon.

A kanizsai és keszthelyi gyorsok menetrendjének módosítása miatt a 26-os vonal menetrendjébe is bele kellett nyúlni Keszthely környékén. Némi ütemességet lehet majd felfedezni: Balatonszentgyörgyről reggel hatkor, délben, délután pedig 14, 16 és 18 órakor fog indulni személyvonat Ukkra, reggel nyolckor pedig csak Keszthelyre. Ukkról többnyire a páros óra 16 a „nyerőszám”. Habár a reggeli első vonat 5 óra 22-kor rajtol Balatonszentgyörgyre, és a 6:36-os Tapolcáig megy, a következő pedig 9:32-kor Keszthelyre, 12:36-kor, 14:36-kor, 18:36-kor és 20:36-kor már működik az ütem – a 16:36-os csak Tapolcára megy, és 15:38-kor is van egy keszthelyi. A jelenleg Tapolcáról pontosan délben Celldömölkre induló 9604-es személy helyett a Balatonszentgyörgyről délben induló 9614-es személy áll majd rendelkezésre. Szentgyörgy felé vegyítenek két kora délutáni személyvonatot: a 9625-ös Tapolca–Keszthely járat Ukkról jön majd le, Tapolcától pedig a jelenlegihez képest körülbelül negyven perccel később közlekedik. A 9615-ös Ukk–Keszthely járat pedig csak Tapolcától jár majd, jó tíz perccel korábban.

Az új, korszerű Flirt motorvonatok jelenthetnek csak némi vigaszt a 150-esen utazóknak: a menetidő a kritikán aluli pályaállapotok miatt körülbelül tíz perccel megnő (fotó: Vörös Attila)

A 150-es (is) felújításért kiált

A kelebiai, 150-es vonal menetrendjéről sem lehetett eddig tudni semmi konkrétumot, a zuhanyhíradók alapján azért, mert a katasztrofális szintű pályaállapotok miatt jócskán át kellett pofozni a menetrendet. És hát nem zörög a haraszt, így is történt. A kunszentmiklósi elővárosi vonatok Kőbánya-Kispestről tizenegy perccel hamarabb, óra 32 helyett óra 21-kor indulnak majd, a kunszenti 45-ös érkezés pedig 41 és 44 közöttre szóródik. Vagyis a hetvenhárom perces menetidő nyolcvan-nyolcvankettőre nő a hatvan kilométeres távon. A páratlan irányú vonatok utasait kevésbé érinti majd rosszul az új menetrend. Kunszentmiklósról alapütem szerint hat-kilenc perccel később, óra 9 helyett változóan óra 15/16/17/18-kor indulnak majd a vonatok Kökire, ahol a mostanihoz képest tizenegy perccel később állnak meg, ez kettő-öt perces menetidőtöbbletet eredményez. A Budapest–Kelebia távolsági személyvonatok és nemzetközi járatok nyolc perccel hamarabb, páros óra 5 helyett páratlan óra 57-kor hagyják el a Keleti pályaudvart, ahova vissza irányban tíz perccel később, páratlan óra 54 helyett páros óra 4-kor futnak be. A körülbelül tízpercnyi plusz a Kunszentmiklós-Tass és Kiskunhalas közötti szakaszra épül be. A vonalra igencsak ráférne már egy alapos felújítás… A munkanap délután Kiskunhalasról Kunszentmiklósra tartó 7913-as személy körülbelül húsz perccel később fog közlekedni.

Szolgáltatáscsökkentés Erdély felé

A Biharkeresztesen át közlekedő erdélyi vonatoknál a Hargira IC marosvásárhelyi közvetlen vonatrésze megszűnik, mivel a román fél nem tud megfelelő dízelmozdonyt biztosítani a járathoz. A szerelvény egy első- és két másodosztályú startos kocsijából és a CFR egy többcélú termes másodosztályú kocsijából fog állni. Az étkezőkocsinak viszont búcsút mondhatunk.

A Corona IC sem jár jobban: az első osztályú és az étkezőkocsit az egész évre, a hálókocsi pedig a téli időszakra nélkülözni fogja a szerelvény. Utóbbiak büféjét viszont az ülőhelyes kocsik utasai is használhatják.

A Traianus és a Körös IC-k Bukarest helyett csak Temesvárig jutnak majd el, ezzel a Temesvár–Herkulesfürdő–Craiova–Bukarest szakaszról kikerül a MÁV-Start. A Traianus és a Transsylvania Intercitykből is kikerül az eddig a CFR által biztosított első osztályú kocsik. A jóvoltából A Körös IC-re a Start ad majd első osztályú kocsit.

Bulgária felé pedig megszűnik a Nesebar-Albena gyorsvonat, emiatt Magyarországról nem lehet majd eljutni vasúton közvetlenül Burgaszba és Várnába.

A Budapestet az Erdély délkeleti szélén fekvő Brassóval összekötő Corona nemzetközi gyorsból kikerül az első osztályú és az étkezőkocsi, a téli időszakban pedig még a hálókocsi is. De az Erdélybe közlekedő többi járat sem jár sokkal jobban (fotó: Kemsei Zoltán)

Egyéb módosítások

Az 1-es vonalon, Mosonmagyaróvár mellett található Kimle állomás a Kimle–Károlyháza elnevezést veszi fel.

A 30a-n új éjszakai hazajárós elővárosi vonatot kapnak a fehérváriak: a 4570-es számú S30-as járat éjfél után negyven perccel indul majd a Déliből és 1 óra 44-kor fut be Székesfehérvárra.

40-es és 41-es vonal: Habár a Budapest és Pécs között közlekedő és zágrábi közvetlen kocsikat továbbító Rippl-Rónai Intercity pótlás nélkül megszűnik, Kaposvárnak továbbra is megmarad a három pár fővárosi IC-je, pécsi IC-k közvetlen kocsijaiként. A fővárosból délelőtt a Zengő IC-re kapcsolt Zseliccel (IC822), délután a Tenkessel egyesített Rippl-Rónaival (IC824), este pedig a Tubessel utazó és Gyékényesig közlekedő Somoggyal (IC828) lehet eljutni a somogyi megyeszékhelyre. Kaposvárról reggel a Tubesre kapcsolt, gyékényesi Somogy (IC829), kora délután a Mecsekkel utazó Zselic (IC825), valamint az esti Zengő IC-vel egyesített Rippl-Rónai (IC823) biztosít közvetlen eljutást Budapestre.

A Záhonyig meghosszabbított Hortobágy Eurocity megőrzi vonatnemét annak ellenére is, hogy Szolnok és Debrecen között mindenhol meg fog állni – hasonlóan a Kelebia és Kunszentmiklós-Tass között minden állomást és megállóhelyet kiszolgáló Avalához.

A Dacia nemzetközi gyorsra gyorsvonati pótjegy helyett kötelező helyjegyet lesz szükséges váltani. Ugyanígy pót- és helyjegy kell majd az Avala Eurocityre is, leszámítva a Budapest és Kelebia közötti szakaszt, ahol lényegében zónázó személyvonatot pótol. Az Avalából kikerülnek a nyáron Barig utazó közvetlen kocsik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek