Szándéknyilatkozatot írt alá a napokban a szerb és a magyar kormány Szabadkán a Szegedet Röszkén át Szabadkával összekötő vasútvonalon a közlekedés visszaállításáról, a vasúti pálya felújításáról, valamint az egykori Szabadka–Baja vasútvonal hiányzó szakaszának megépítéséről és a meglévő pálya rekonstrukciójáról – számol be a Délmagyar.hu.

A két kormány közös kormányülését követően sajtótájékoztatón közölték: a Szeged és Szabadka közötti vonal rekonstrukciója akár már 2022-re elkészülhet, a menetidő a két város között harminc percre rövidülhet. A Budapestet Belgráddal összekötő 150-es vasútvonal 2023-ra befejezendő korszerűsítése után a magyar és a szerb fővárosok közötti menetidő két-három órára csökkenhet a jelenlegi hét-nyolc óráról. A magyar–szerb vasúti közlekedés egészének újjáteremtése Lázár János kormánybiztos feladata.

Tizenegy, a politika, a gazdaság és a társadalom minden szegmensét érintő megállapodás született, a közös kormányüléseket pedig azért szervezik, hogy kézzelfogható eredmények szülessenek, konkrét gondokra találjanak megoldást. Ezek egyik lépése, hogy még az éven új közúti határátkelőt hoznak létre Kübekháza és Rábé között, több meglévőt pedig kibővítenek: az ásotthalmi és a röszkei közúti határátkelő nyitvatartását meghosszabbítják, várhatóan éjjel-nappal működnek majd az átkelők.

Pár éven belül újjáéledhet a Szeged–Szabadka–Baja tengely (térkép: Google)

Az 1869 novemberében átadott Szeged–Röszke–Szabadka vonal 2015-ben a Nyugat-Európa felé tartó migránsáradat egyik legfontosabb határátlépési pontjává vált, ez sodorta végül nehéz helyzetbe. A tömegek áramlásának megakadályozására fizikai határzárat hoztak létre, a déli országhatáron végig futó szögesdrót-kerítésen (gyorstelepítésű drótakadály, gyoda) felül egy drótkerítéses tehervagont állítottak a vasúti pályára, amit csak hónapokkal később, a migránsáradat csillapodását követően távolítottak el. Jóllehet, már évek óta nem járt közvetlen vonat Szabadkára, Röszkén át kellett szállni, a határzár miatt azonban a határátlépés teljesen leállt, a röszkei vonatokat pedig annyira kevés utas vette igénybe, hogy a MÁV-Start november 9-én leállította a közlekedést a vonal magyarországi, a jelenleg 136-os számon szereplő, Szeged-Rendező és Röszke közötti 10,4 kilométeres (egészen pontosan a határig 13,7 kilométeres) szakaszán. A jelenleg negyven-hatvan kilométer per órás tempóval használható pálya a felújítást követően a tervek szerint fizikailag a százhatvanas tempóra is alkalmas lenne, a biztosítóberendezés azonban százhúszas tempót tesz majd csak lehetővé, viszont ez is a két-háromszorosa a jelenlegi állapotnak. A szerbeknél a Szabadka és a magyar határnál fekvő Horgos közötti szakasz felújítása már az idén meg is kezdődhet.

Az 1885 januárjában átadott Szabadka–Baja vasútvonal koporsójába mindössze harmincöt év után, az első világháborút lezáró, 1920-as trianoni békeszerződés verte az első nagyobb szöget, elszakítva egymástól a két végállomást. A magyar oldalon a Bácsalmás és a szerb határnál található Csikéria közötti tizenegy kilométeres szakaszon 1960. november 1-jén állították le a közlekedést. A Baját Bácsalmással összekötő, 32,6 kilométeres szakasz a jelenleg 154-es számon szereplő Bátaszék–Kiskunhalas vonal része, melyen napjainkban is járnak vonatok. A Bácsalmás és Csikéria közötti pálya jelentős része fizikailag még most is létezik, azonban a növényzet térhódítása miatt járhatatlan. A szerb oldalon az éven elkészül a Szabadka–Bácsalmás vonalszakasz újjáépítésének tervezése.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!