Hány HÉV-et kellene kidobni? Gyakorlatilag az összeset...

iho/vasút   ·   2017.05.28. 11:15
csepelihev0

Pál László, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója, a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese a Hungrail-konferencián Járművek karbantartási és egyéb kihívásai a kötöttpályás elővárosi közlekedés fejlesztésében címmel tartott előadást. Ennek tartalmából szemezgetünk.

  • 7 MIXA típusú háromkocsis motorvonat,
  • 16 MX típusú háromkocsis motorvonat,
  • 74 MXA típusú háromkocsis motorvonat,
  • 1 MXAK típusú háromkocsis motorvonat

ez ma a MÁV HÉV járműparkjának összetétele, amellyel kapcsolatban a „baj” alább olvasható:

  • a MIXA típus átlagos életkora 52 év,
  • az MX típus átlagos életkora 46 év,
  • az MXA-MXAK típuscsalád átlagos életkora 38 év.

A teljes járműállomány átlagos életkora 40 év, miközben a tervezett hasznos élettartamuk 30 év! És akkor, hogy mindent „bemondjuk, mint a tarokkban”: a legfiatalabb vonat 34 éves...

Ezek után senki ne csodálkozzon, ha úgy és annyit hibásodnak meg a szerelvények amennyit és ahogy. Az alkatrészek lassan pótolhatatlanok lesznek, nincsenek új beszállítók, mert viszonylag keveset kellene utángyártani. Mindez azért is gond, mert a „hagyományos” hibák mellett egyre többször eddig nem tapasztalt hibák is jelentkeznek:

  • a futásjóság lassan értelmezhetetlen,
  • az ajtórendszer is egyre többször elromlik,
  • a főinverter, a főlégsűrítő is gyakrabban meghibásodik.

Pál László kimondta azt is, a járművek a hatvanas évek technológiáját képviselik, az elmúlt évtizedekben érdemi fejlesztés nem volt.

Mit lehet hát tenni?

Felújítani a HÉV-eket, persze. Csakhogy... Csakhogy ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Pál szerint hat év alatt hetvenöt MXA motorvonatot lehet(ne) renoválni, ezzel még 15–20 évig „élhetnének” ezek a szerelvények.

Négy év alatt hét MIXA és tizenhat MX-vonatot kellene lecserélni, ami azt jelentené, az új szerelvények körülbelül 35–40 évig bírnák. Illetve, ha marad akkor is a jelenlegi helyzet, akkor legalább eddig kell bírniuk...

Erre pénz a megállított Brüsszelből jöhet, 2020 után...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.