Hargita kisreptér: egy lépéssel közelebb

iho   ·   2016.04.08. 08:45
cimcs

A közepes utasszállítókat fogadni képes ambiciózus tervről nem hallani már több mint egy éve, a csíkcsicsói regionális reptér ügyében viszont történt előrelépés. Mint azt az erdélyi magyar lapok jelentették, a Hargita Megyéért Egyesület sikerrel pályázott a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.-nél a „Hargita megyei kisrepülőtér” megvalósíthatósági előtanulmányának elkészítésére.

Tavaly beszámoltunk róla, 2015 januárjában váratlanul éles vita bontakozott ki arról, milyen légikikötőt kellene és lehetne építeni, ami közelebb hozná Székelyföldet mind a román, mind a magyar fővároshoz. Az igény érthető, merthogy a két székely megye Románia legkevésbé kiépült közlekedési infrastruktúrájának szenvedi minden hátrányát, a térség gyenge út- és vasúthálózata már sok beruházástól tántorította el a külföldi befektetőket, beleértve a magyarországiakat is. Kétségtelen, egy repülőtér ezen nem biztos, hogy alapjaiban változtat, viszont a közlekedési hálózat lényegi fejlesztésében, például a sztrádaépítés alakulásában a térség érdekei nemigen érvényesülnek, különösen mióta nincs magyar részese a romániai kormányhatalomnak.

A mostani füves pálya

Mindenesetre a tavaly megjelent koncepciók egyike rendkívül nagyszabásúra sikerült. A Nemzetstratégiai Kutatóintézet, amelyet az egykori székelyudvarhelyi polgármester, Szász Jenő vezet, egy Székelyudvarhely környékén, a Cekend-tetőn álmodott egy igen komoly légikikötőt, amely képes lenne az A320-as illetve B-737-es gépcsaládok típusainak fogadására is, 2500 méteres pályával, komoly terminállal.

Borboly Csaba megyei tanácselnök viszont egy kifejezetten regionális lgt-k fogadására alkalmas repteret javasolt, például maximum ATR-ek, leginkább L-410-esek, Twin Otterek és hasonló nagyságú légcsavaros gázturbinások kategóriájára méretezve. Ez a koncepció egyébként már korábban is nyilvánosságra került, mint hogy a nagy hargitai reptér tervével ütközött volna.

Csíkcsicsó határában a majdani helyszínen most egy füves sport- és túrarepülésre alkalmas „placc” létezik, magántulajdonban, de már a megálmodott Hargita reptér teljes területe a vállalkozó birtokában van. Pályája 1200 méter hosszú és 24 méter széles lenne, itt is épülne egy kis utasterminál és a megközelítést egy NDB-irányadó segítené. Némiképp már az „igazi” repülőtér megvalósítása érdekében tett lépésnek tűnik, hogy a tervek szerint már most tavasszal leaszfaltozták a reptérre vezető utat.

A terület a Google Earth műholdfelvételén: keletről hegy, nyugatról hegy

Ugyanakkor a reptéren a „nagyobb” gépek forgalma azért eléggé kalandosnak ígérkezne, hiszen a pályairány kelet–nyugati, miközben mind kelet, mind nyugat felől meglehetősen magas hegyek határolják a csíki medencét. Inkább nyitott a terület észak–déli irányban, igaz, egy ilyen pályára dél felől gyakorlatilag a megyeszékhely felett kellene ráereszkedni.

A realitásokat mindezzel együtt ez az elképzelés inkább közelíti, így kerülhetett sor a sikeres pályázatra az első lépcsőfok, a megvalósíthatósági terv finanszírozására, és így tűnik valóban megvalósíthatónak ez az elképzelés annak ellenére, hogy a konkurens, de sokkal nagyobb méretekben és funkciókban gondolkodó udvarhelyi terv egy kész megvalósíthatósági tanulmánnyal jelentkezett 2015 elején. Ha a csíkcsicsói projekt most szintén eléri ezt a fokozatot, akkor nőnek az esélyei, különös tekintettel arra, hogy valóban könnyebben és olcsóbban megvalósítható.

Ilyen a Cekend-tetőre álmodott nagy reptér látványterve, csakhogy arról a tervről egy éve semmit nem hallani

A terv jelentőségét mostanra némiképp csökkenti, hogy a kormány legutolsó ígéretei szerint az észak-erdélyi autópálya valóban (mégiscsak) tovább épül Aranyosgyéres felől (legalább) Marosvásárhelyig, igaz, innen a legoptimistább verziók szerint sem érinti majd közvetlenül a székelyföldi nagyvárosokat, de legalább viszonylag közel lesz hozzájuk. Mindeközben kisebb-nagyobb zökkenőkkel – adminisztrációs problémák, átmeneti pénzhiány, és egy hódcsalád elköltöztetése – épül a Brassótól északra lévő vidombáki reptér is: a beton már megvan, és ez azért viszonylag közel esik a székely megyékhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek