A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát buszok beszerzéséhez – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára Budapesten. A kormány a buszbeszerzéshez maximum húszszázalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. A teljes beruházási költség mintegy százhatvanmilliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében.

Salgótarjánban már üzemel egy elektromos busz, amit a kínai BYD gyártott Komáromban. Hamarosan tucatszám találkozhatunk majd velük a megyeszékhelyeken? (fotó: pressinform)

A program összekapcsolja a gazdaságfejlesztést és a klímapolitikát. A buszbeszerzés folyamatos lesz, lehetőség szerint legalább ötven százalékos hazai hozzáadott érték mellett. Már vannak a megfelelő járművek gyártására képes vállalatok Magyarországon, és a piaci szereplők a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, illetve versenyképes ajánlatot tudnak adni.

A kormány a múlt héten fogadta el az új buszstratégiát, és ennek keretében döntött a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok környezeti fenntarthatóságának növelése érdekében szükséges intézkedésekről is. A klímapolitika szempontjából a közlekedés az egyik legkritikusabb szektor, amelyben folyamatosan nő az energiakereslet és az ehhez kapcsolódó üvegház hatású gázkibocsátás. A zöld busz program keretében a helyi közösségi közlekedésben megindul a korszerűtlen buszpark cseréje. A huszonötezer lakosnál nagyobb településeken mintegy 2900 busz közlekedik, ezek nagy része idős és korszerűtlen. Az érdeklődő települések ebben az évben mintaprogram keretében elektromos buszokat kapnak használatra. Ezután várják a működtetési és a töltési lehetőségekkel kapcsolatos tapasztalatokról szóló visszajelzéseket, ennek alapján indul majd meg a buszok cseréje.

A program 2021-ig a tiszta meghajtásláncú járművek cseréjét szélesebb körben segíti. Euro 6-os és földgázmeghajtású buszok beszerzéséhez is kapható támogatás, de 2022 januárjától már csak az elektromos meghajtású buszokhoz. A zöld busz program kormányzati támogatását a tíz év alatt a szén-dioxid kvóta értékesítéséből befolyó bevételekből biztosítják. Az új buszok beszerzéséhez szükséges források jelentős részéről az önkormányzatoknak kell gondoskodniuk, az ITM keresi a lehetőségeket a finanszírozás elősegítéséhez.

A nemzeti buszstratégia célja, hogy a következő tíz évben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább ötven százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új buszokra, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak. Az 1980-as években az Ikarus évente több mint tízezer autóbuszt gyártott és adott el világszerte. A buszgyártásban azonban új irányzatok vannak, ezzel lépést kell tartani és ehhez külföldi tudás is szükséges, ugyanakkor Magyarországon van olyan iparági, szakmai kultúra, amire lehet építeni. A hatástanulmány szerint az igényeket négy-öt buszgyártó ki tudja elégíteni. A kapacitások vizsgálata szerint a gyártók részben már felkészültek, részben pedig fel tudnak készülni a közösségi közlekedés igényeire. A hazai megrendelésekkel elindulva a cégek versenyképesek lehetnek a nemzetközi piacokon is.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!