A most megjelent összesítés szerint összesen 755 ezer 418 repülőgépet kezeltek az irányítók a magyar légtérben. Mind az átrepülő, mind a budapesti érkező/induló forgalom emelkedett, éves szinten összességében 11,63 százalékkal. A KFOR szektort igénybe vevő 67 ezer 405 légijárművel együtt összesen 822 ezer 823 repülőgép biztonságos közlekedését garantálták a HungaroControl légiforgalmi irányítói – olvasható a légiforgalmi szolgáltató szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

Az átrepülő forgalom növekedésének fő oka, hogy a 2014-es ukrajnai események miatti légtérzárást elkerülő forgalom változatlanul Magyarország irányába terelődik. Összesen 663 ezer 544 légijárművet kezeltek az irányítók a magas légtérben, ami 12,2 százalékos éves növekedést jelent. (A forgalomnövekedés 2015 első félévében még drasztikusabb, közel 20 százalékos mértéket öltött naponta.)

A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér forgalma tavaly 6,35 százalékkal nőtt, az irányított repülőgépek száma meghaladta a 90 ezret (91 ezer 874 légijármű). Ez a növekedés 2011 óta a legjobb eredmény, és a 2014-ben megkezdődött tendencia folytatódását jelenti.

A magyar légiforgalmi irányítók által kezelt Koszovó feletti magas légtér (KFOR-szektor) átrepülő forgalma az előző évhez képest 36,12 százalékkal emelkedett.

Amint erről portálunk is többször hírt adott, a HungaroControl egyike a nyereséges állami vállalatoknak. A társaság vagyoni helyzete stabil, az elmúlt évet 35 milliárd forintos árbevétellel zárta, 5,6 milliárdos adózás előtti és 4,1 milliárd forint adózott eredménnyel – összegez a közlemény. A HC árbevétele 9 százalékkal, mérlegfőösszege 10 százalékkal növekedett az előző évihez képest.

A közlemény külön foglalkozik a 2015-ben elnyert uniós támogatásokkal is. Ezek egyike keretében az Európai Unió több mint egymillió euróval támogatja a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) „Szabad légtérhasználat a Fekete-erdőtől a Fekete tengerig” című tanulmányát. A tanulmány célja, hogy előkészítse a FAB CE légterében a szabad légtérhasználat (Free Route Airspace) 2019-re tervezett bevezetését. A projektkonzorcium vezetője, a HungaroControl – amely Európában elsőként vezette be időbeli és térbeli korlátozásoktól mentesen a szabad légtérhasználat koncepcióját (HUFRA) – tapasztalatával, valamint a kutatás-fejlesztési központjában (CRDS) rendelkezésre álló szimulációs kapacitásával járul hozzá a 2017 áprilisában záruló projekt sikeréhez.

A repülőtéri együttműködésen alapuló döntéstámogató rendszer (A-CDM, Airport-Collaborative Decision Making) célja a légiforgalmi irányításban és repülőtéri kiszolgálásban érintett szereplők által kezelt és menedzselt folyamatok integrálása a lehető legpontosabb előzetes tervezés érdekében. A repülőtér, a földi kiszolgálók, a légitársaságok és a légiforgalmi irányítók együttműködésén alapuló döntéstámogató rendszer bevezetése várhatóan növeli a pontosságot, mérsékli az üzemanyag fogyasztást és a széndioxid-kibocsátást, valamint csökkenti a repülőtéri várakozási időt és fordulóidőt. A projekt összköltségvetése meghaladja az egymillió eurót, amelynek 50 százalékát az Európai Unió finanszírozza – adja hírül a HungaroControl.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!