Érdekes visszhangokat ver Harrison Ford majdnem balesete, igaz, a tálalások egy része most azt hangsúlyozza, hogy a színész pilóta ez alkalommal nem csak a saját életét veszélyeztette... Mint arról szórványosan a magyar sajtó is beszámolt, a kaliforniai John Wayne repülőtér megközelítése közben egymotoros Aviat A-1C Husky típusú kisgépével Ford a 20-as bal pálya helyett a mellette lévő párhuzamos gurulóútra szállt le, és közben nem sokkal repült el egy felszállni készülő American 737-es felett.

Az FAA szerint Ford korrekt leszállási utasításokat kapott a toronytól, ezeket hibátlanul visszamondta, de aztán ő kérdezte az irányítótól, hogy van az, hogy egy utasszállító van alatta. A Boeing egyébként, száztíz utassal és hatfőnyi személyzettel a fedélzetén, néhány perc múlva rendben felszállt Dallas felé.

A 737-es a jelentések szerint felszállásra várakozott. Hogy igazából mennyire volt közel a két gép, azt egyelőre pontosan nem tudni. Az ügyet mindenesetre az FAA kivizsgálja, amelynek következménye lehet egy figyelmeztető levél a hibázó pilótának, de fel is függeszthetik a szakszolgálati engedélyét.

Ford és az aprócska, erős Husky

Az esetről megoszlanak a vélemények, olvasható az is, és az NBC-nek nyilatkozó szakértő is azt hangsúlyozza, hogy a tévedés azért érthető, mert a futópálya és a gurulóút körülbelül ugyanolyan széles, egymással párhuzamos. Ford nem túl gyakran szállt le itt. Mint arról is olvashattak portálunkon, időnként nagygépek sok ezer órás pilótáival is előfordult már, hogy nemhogy a pályát, de a repülőteret is eltévesztették.

Más vélemények ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy Harrison Ford pilótaként már átélt egy-két kalandot: 1999-ben még növendékként volt balesete helikopterrel autorotációs gyakorlat közben, egy évvel később egy Beech Bonanzával szállt le keményen és a gép károkat szenvedett, majd következett 2015-ben az a baleset, amiről portálunk is beszámolt: oldtimer Ryan PT-22-es kiképző gépének leállt a motorja, következett egy komoly géptöréssel és ugyancsak elég komoly sérülésekkel járó kényszerleszállás egy golfpályára. Az FAA megállapítása szerint a motor karburátora hibásodott meg.

A két évvel ezelőtti baleset: karburátorhiba, motorleállás

A netes hozzászólások megoszlanak, vannak, akik a mostani eset kapcsán a színész korát emlegetik, mások azt mondják, hogy az életkor nem feltétlenül tényezője egy balesetnek vagy incidensnek. „Bármelyikünkkel megtörténhet az ilyesmi” – írja egy másik hozzászóló a hír alatt, akad, aki azt az általános pilótabölcsességet idézi, miszerint minden leszállás jó, amely után saját lábán távozik a pilóta.

Az iho/repülés megkérdezte egy amerikai repülőember véleményét is, aki szerint az ottani repülőtársadalom nagyon is értékeli Harrison Fordot mint pilótát, aki nemcsak eljátssza, hogy repülőgépet vezet, hanem tényleg ért hozzá. Viszont inkább olyanokkal szemben kritikusak, akik durván hanyagok vagy szándékosan sértenek szabályokat, például mint azt a pilótát, aki a repterén a meghirdetetthez képest fordítva repülte az iskolakört. Egyébként a kor sem számít, a hanyag fickó a negyvenes éveiben járt. Ami Ford esetét illeti, a részleteket nem ismeri, de a toronynak is látnia kellett volna, hogy a Husky nem a pályára helyezkedik, és szólnia kellett volna, tette hozzá a New York-i pilóta.

A John Wayne repülőtér észak felől

Egy Kaliforniában repülő hivatásos üzletigép-pilóta az iho/repülés kérdésére elmondta, a John Wayne repülőtéren, ahol ő elég sűrűn repül, meglehetősen zsúfolt a pályák és gurulók hálózata, nem kell sok ahhoz, hogy elkeveredjen az ember, a 20L pálya és a Charlie-guruló is nagyon közel van egymáshoz. Harrison Ford amúgy pilótaként is köztiszteletnek örvend, nem amolyan hétvégi sztár, hanem sok gépet repülő, tapasztalt pilóta, a reptereken és a repülőemberek között forgolódva is megbecsült figura, akit külön tisztelnek az alapítványáért, azért, ahogy harcol a Santa Monica repülőtér megmaradásáért és ahogy a fiatalok körében terjeszti a repülés szeretetét. Amúgy mindenkinek lehetnek rossz napjai, tette hozzá a portálunknak nyilatkozó kaliforniai repülőember; ha egy nem ismert valakivel történik az incidens, biztos nem kerül bele a lapokba. Remélhető, hogy legrosszabb esetben az FAA az ilyenkor szokásos módon újra vizsgáztatja Fordot a szakszolgálati engedélyéért, tette hozzá a kaliforniai pilóta.

Egy másik kedvenc, a Beaver

A kétszemélyes Husky, a Piper Cub egyik erős motorral ellátott variánsa, a bozótpilóták egyik kedvence, Harrison Ford gépei közül a legkisebb. A gyűjteményhez tartozik egy Beechcraft Bonanza, egy légcsavaros-gázturbinás Cessna Caravan, egy Cessna Citation Sovereign business-jet, egy úszótalpakkal is felszerelhető de Havilland Canada DHC-2 Beaver és a legkorosabb gépe, egy ugyancsak csillagmotoros, kétfedeles, 1929-ben épült Waco. Van egy forgószárnyasa is, egy Bell 407, amellyel a színész pilóta többször vett már részt mentőakciókban, egyszer ő talált rá egy eltévedt hegymászóra a Sziklás-hegységben, egy szintén eltévedt cserkészre egy kiterjedt erdőségben és a haiti földrengés idején önkénteseket szállított a szigetre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés