Hat éve jöttek

Kemsei Zoltán   ·   2012.03.14. 20:00
00

Tömegesen állították le 2004 elején világszerte a Siemens Combino villamosokat, ennek a szegedi használtvillamos-beszerzés is kárát látta, a Potsdamból érkezett Tatrákat is vissza kellett fordítani. Budapestnek viszont élő, aláírt szerződése volt negyven villamos szállításáról, a gyár sürgős áttervezésre kényszerült.

Mivel a modulrendszerű építés, és az ebből adódó rugalmasság (városok és igények szerint tudtak villamosokat építeni) hatalmas előnyt jelentett a kétezres évek elején a konkurenciával szemben, a Siemensnek gyorsan kellett reagálni.

A budapesti Combinókat alumínium helyett acélszerkezettel végül 2005 legvégén kezdték gyártani a Siemens bécsi járműgyárában. Budapesten gőzerővel láttak neki a járműveket majdan befogadó Hungária kocsiszín korszerűsítésének, az első kocsi (a budapesti számozás hagyományait felrúgva nem 2000-es, hanem 2001-es pályaszámmal) 2006. március 14-én érkezett Budapestre. A villamosokat speciális nagyvasúti pőrekocsin szállították, és Ferencváros kocsiszínben helyezték a BKV sínjeire.

Az érkező tehervonatból kisorozott pőrekocsit egy Bobó állítja be Ferencváros kocsiszín udvari vágányára<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(forrás: Indóház, Grátzer Ákos és Varga Ákos Endre felvételei)

Hosszas tesztüzem következett, a villamosok leendő otthonuk mellett a Hungária körúton is végezték utas nélküli próbafutásukat. A legelső kocsit 2006. június 28-án vették állományba, és 2006. július elsején kezdte meg menetrend szerinti üzemét a nagykörúti 4-es vonalon. A negyvenedik kocsi majdnem egy évvel később, 2007. május 29-én kapta meg engedélyét az utasszállításhoz.

A Budapesten szokatlan villamostípus üzemét több kezdeti hiba, gyermekbetegség is akadályozta. A Nagykörútról elbúcsúztatott Ganz csuklósokat többször is „visszatapsolták”, a Combinóknál először az önműködő ajtóvisszazárás, majd a klímaberedezés gondjai okoztak hosszabb-rövidebb ideig tartó zavarokat. Végül a típustisztaság a Nagykörúton csak a Margit híd felújításának befejeztével állt be.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.