Az első nap a szélestörzsűekről szólt, a második napon kevés volt a megrendelés, a harmadik nap hozta az igazán nagy kötéseket a dubai szalonon, mégpedig a keskenytörzsű repülőgépek frontján. A legnagyobb tételben az Indigo Partners befektetési csoport írt alá szándéknyilatkozatot, 430 keskenytörzsű megvásárlására, listaáron 49 milliárd 500 millió dollárért, ezekből kötött le legnagyobb mennyiségben a Wizz Air, amelynek egyik fő részvényese az Indigo Partners. Íme a részletek, először a budapesti központú társaság közleménye szerint:

A versenyeztetési eljárást követően a Wizz Air megállapodást írt alá az Airbusszal száznegyvenhat új repülőgép megvásárlására, a megállapodás hetvenkét A320neo és hetvennégy A321neo típusú repülőgépre szól – hangzik a társaság bejelentése. Az új repülőgépek szállítása 2022-ben kezdődik, nagyobb részük 2025 és 2026 során áll szolgálatba majd, a 2015-ben megrendelt száztíz A321neo érkezését követően. A megállapodás értelmében a Wizz Airnek lehetősége lesz kicserélni az A320neo típusú repülők egy részét A321neóra és fordítva, a jövőbeni szükségletektől függően.

Aktuális listaáron az új rendelés értéke meghaladja a 17 milliárd 200 millió dollárt, ugyanakkor az Airbus jelentős kedvezményt biztosít a Wizz Airnek a listaárakból. A megrendelés véglegesítéséhez a Wizz Air részvényeseinek jóváhagyása szükséges.

– Az Airbus ismét biztosította a repülőgépek minősége, a költséghatékonyság, a támogatás és az ár legjobb kombinációját. Biztosak vagyunk abban, hogy az Airbus A320neo és A321neo repülőgépekkel a Wizz Air folytatja az iparágban páratlan növekedési szintet, és kiterjeszthetjük hálózatunkat Európában és a kontinensen túl – mondta Váradi József az üzlet megkötése alkalmából. Hogy ez a „kontinensen túl” kifejezés mit jelent, azt a vezérigazgató nem részletezte: a hálózatban most is létezik például ázsiai és közel-keleti járat, korábban a társaság egyik képviselője viszont cáfolta azokat a híreket, hogy a cég belépne az észak-atlanti piacra.

Amennyiben a Wizz Air részvényesei jóváhagyják az új rendelést, a légitársaság már megrendelt Airbus-gépeinek száma 282-re növekszik. Az összes rendelés nyolc Airbus A320ceo és tizennyolc A321ceo repülőgépet is tartalmaz, amelyek 2019 első feléig érkeznek, valamint száztíz A321neo repülőgépet, amelyek szállítása 2019-ben kezdődik meg és 2024-ig tart majd.

Az Indigo Partners által lekötött 430 keskenytörzsű további megoszlása:

  • százharmincnégy jut a Frontiernek (száz 320-as és harmincnégy hosszabb törzsű 321-es),
  • hetven a JetSMART-nak (ötvenhat A320, tizennégy A321)
  • nyolcvan Volarisnak (negyvenhat A320neo, harmincnégy A321).

Valamennyi gépet az újrahajtóművezett neo-változatban szállítja az európai gyártó.

Ha nem is ekkora mennyiségben, mint az Indigo az Airbustól, de ugyancsak nagy tételben vásárolt az Emirates diszkont partnere, a flydubai a Boeingtól: a kétszázhuszonöt keskenytörzsű 737MAX értéke listaáron 27 milliárd dollár. A megoszlásról annyit közölt a Boeing, hogy a már fixen szerződött százhetvenöt gépből ötven lesz a leghosszabb 10-es változat, a többi 9-es és 8-as. A MAX-család rendelésállománya most már több mint négyezer példányra szól kilencvenkét légitársaságtól.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!