Hazai fecskék az oroszoknál

iho   ·   2013.06.10. 11:30
400px_desiro_rus

Május végén ünnepélyes keretek között kezdődött meg az első, orosz gyártású Lasztocska (fecske)-szerelvény összeszerelési folyamata az Uralszkije Lokomotyivi és a Szinara jekatyerinburgi üzemében. A ceremónián részt vett a licencadó Siemens AG egyik igazgatósági tagja és a Szinara-csoport elnöke is.

Az Oroszországi Vasutak (RZSD) első Fecskéi még a Siemens krefeldi üzeméből „repültek ki”, majd egy hosszú hajóutat követően érkeztek meg Szentpétervárra 2012 végén. 2011-ben az RZSD kétmilliárd euró értékben újabb 240, ötrészes Lasztocska-szerelvényt rendelt meg a német vasúti gyártóóriástól, 2015 és 2020 közötti szállítási határidővel. A nagy mennyiség okán, valamint a szállítási költségek minimalizálása érdekében a termelés Jekatyerinburgba történő áthelyezése mellett döntött a két fél. Az első harmincnyolc, Krefeldben „kikelt” Fecske idén januárban már forgalomba is állt, a tervezett időnél fél évvel korábban.

Az első orosz összeszerelésű Desiro RUS-vonat várhatóan 2014 májusában kezdheti meg futópróbáit. A Lasztocskák hazai gyártású alkatrészeinek mennyiségét a kezdeti 55 százalékról folyamatosan emelik 80 százalékra.

A 38 német gyártású Lasztocska után 202 jekatyerinburgi szerelvény érkezhet az RZSD-hez<br>(fotó: Siemens)

Az ünnepségen a Siemens Rail System vezérigazgatója arról beszélt, hogy a villamos Desiro-szerelvények jekatyerinburgi gyártásával újabb fejezet nyílt a Siemens oroszországi sikertörténetében. Kiemelte, az RZSD-nek nemcsak hogy idő előtt sikerült megszerezni a típusengedélyt a vonatokra, de ennek köszönhetően a tervezettnél lényegesen, hat hónappal hamarabb forgalomba is állíthatta azokat. A Lasztocskák oroszországi gyártásának a tervezett időben történő elindításával a Siemens is jól látható jelét adja az orosz piac iránti ambiciózus szándékainak. A német cég vezetője azt is hozzátette, hogy a jekatyerinburgi gyártóegységgel a Siemens tökéletes pozícióban van mozdonyok és regionális motorvonatok elkészítéséhez is.

Az Uralszkije Lokomotyivi számításai szerint az RZSD-től 2030-ig megközelítőleg huszonnégyezer személykocsinyi motorvonatra érkezhet megrendelés. Az uráli mozdonygyár a Szinarával és a Siemensszel közös konzorciuma a jövőbeli lehetőségek teljes körű kihasználása érdekében többféle szerelvény tervezését is fontolgatja: maximum kétszáz kilométeres utakra szánt villamos motorvonatok, akár hatszáz kilométeres, interregionális útvonalakon közlekedő vonatok, valamint ezer kilométernél is nagyobb távot leküzdő távolsági szerelvények gyártása is szóba jöhet a közeljövőben – írja a Railway Gazette.

A Lasztocskák alapvetően a Szentpétervár környéki elővárosi vonalakon szolgálnak. Első „nevesebb” bevetésükre idén nyáron, a Kazánban megrendezésre kerülő 27. Nyári Univerziádé alkalmával kerül sor, a reptéri Aeroexpress-vonatok formájában. Ráadásul 2014 elején a 22. téli olimpiai játékok helyszínéül szolgáló Szocsiba utazók is az orosz Desirókat vehetik majd igénybe. A hazai gyártású fecskék alkalmazásának helyszínei még bizonytalanok.

Kapcsolódó hírek