Fél évre közel 420 millió forintért bérelne járőrhelikoptert a rendőrség uniós pénzből, pedig teljes felszereltségű gépet is vehetnének ennél jóval olcsóbban. A kölcsönző cég egy használt, lízingelt helikoptert ad a hatóságnak – írja összefoglalójában az Origo.

A helikopter bérlésére és üzemeltetésére tavaly december 20-án írt ki közbeszerzési pályázatot az Országos Rendőr-főkapitányság, az EU Külső Határok Alap támogatásával  A gépet a terveik szerint a Légirendészeti Parancsnokság használja majd, a szerbiai határvidéket ellenőriznék vele 2014 szeptemberétől. A járőregység Szegeden, Bácskán és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren teljesítene szolgálatot.

A tendert április végén a budapesti székhelyű FLY4LESS Légiszolgáltató Kft. nyerte meg – az eredetileg becsült nettó 879 ezer eurós bérleti díj helyett azonban fél évre nettó 1 millió 397 ezer eurót kértek a szolgáltatásért. A rendőrség elfogadta az emelt összeget is – eddig azonban még nem fizettek, a bérbeadó cég csak a projekt indulása után kezd számlázni nekik, havi bontásban.

A portál megkérdezte az ORFK-t, mi indokolta a drágulást, miért kellett a gép ilyen áron is. Válaszukból kiderült, hogy korábban soha nem béreltek felszerelt járőrhelikoptert, az üzemeltetők bérleti árai pedig nem nyilvánosak. A tender kiírásakor tehát nem voltak pontos adataik sem, egyszerűen alulbecsülték a keretet. Elállni viszont már nem tudtak a drágább – és egyedüli – ajánlattól, mivel akkor vissza kellett volna fizetniük a bérlésre kapott uniós támogatást. Kénytelenek voltak tehát elfogadni az emelt árat, jelenlegi euróárfolyamon számolva megközelítőleg 420 millió forintot.

Szó sincs indokolatlan drágításról: ezért az összegért teljes körű szolgáltatást nyújtanak – mondta a FLY4LESS ügyvezetője. Oletics Imre felsorolta az egyes tételeket –  a kérdéses, két hajtóműves helikopter bérleti és készenléti díja csak töredéke a teljes összegnek, 90 ezer euró. A nagyobb részt a plusz szolgáltatások teszik ki: az üzemben- és karbantartás, biztosítási díj, kutatóeszközök kölcsönzése, de a cég vállalta a rendőrségi állomány átképzését is, mivel a pilóták és a személyzet még nem dolgozott ilyen típusú géppel. Mindezek együtt 1 millió 243 ezer euróba kerülnek, a személyzet képzése ebből 64 ezer euró – mondta el Oletics Imre, aki elismerte, hogy a hatóság használt helikoptert kölcsönöz tőlük, amelyet a cég maga is lízingel.

A FLY4LESS ügyvezetője állítja, hogy a tárgyalásos közbeszerzésen több cég indult, a rendőrség és az uniós TED pályázati rendszer adatai szerint viszont csak a későbbi nyertes tett ajánlatot. A FLY4LESS főpilótája emellett az a Szász László, aki korábban alezredesi rangban helikopterpilótaként szolgált a rendőrségnél, és a Liszt Ferenc repülőtér melletti Repülőtéri Rendőrigazgatóságon dolgozott.

A portál szerint olcsóbb lett volna megvásárolni a gépet. A kérdéses típus egy kéthajtóműves AS 355 helikopter, fantázianevén Twin Star – a főként használt gépeket lajstromozó Planecheck.com ebből a modellből 6 példányt dobott ki, amikor rákerestünk, a legolcsóbb 250 ezer euró, a legdrágább 2 millió 470 ezer euró volt. Bár a rendőrség nem árulta el a felszereléséhez tartozó "kutatóeszközök" jellegét és árát, Oletics Imrétől az Origo azt is megtudta, hogy a kategória egy hőkamerát, egy nagyteljesítményű fényszórót és a helikopterre felszerelt éjjellátórendszert jelenti – ezek saját áron együttesen 750 ezer euróba kerülnek az ügyvezető szerint. A legolcsóbb fenti ajánlattal számolva a rendőrség akkor is jóval olcsóbban vehetne egy ugyanilyen típusú saját gépet, ha azt külföldről rendeli, és megvásárolja hozzá a kutatóberendezést, állítja a portál.