(fotók: MTI/Mészáros János)

Ismét emlékművet kap a magyar katonai repülés egy fontos gépe, vele együtt persze az alakulat, amely üzemeltette, illetve üzemelteti. Talán ez az egyik legfontosabb különbség a 2015-ben készült kecskeméti MiG-21-es „szoborhoz” képest: Szolnokon egy a hadrendből ki nem vont, fontos repülőeszköz emlékezteti a város lakóit és az arra járókat arra, hogy az az impozáns gép, amely az Auchan áruháznál lévő körforgalom közepén díszeleg, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis típusa.

És ez akkor is igaz, ha a Mi-24-es harci helikopterek közül évek óta már egyet sem lehetett látni a repülőtér környékén a levegőben. De, amint ősszel hírül adtuk, a Volga-Dnyepr légitársaság hatalmas An-124-es szállítógépe egyszerre négy ilyen gépet vett a fedélzetére, hogy nagyjavításra szállítsa őket Oroszországba.

Tavaly áprilisban portálunk is beszámolt arról, hogy megszületett a döntés a papíron még szolgálatban lévő, de már 2013-ban leállított gépek egy részének üzemidő-meghosszabbításáról. Vagyis remélhetőleg már idén ismét a levegőben zümmögnek-zúgnak majd ezek a hatalmas szitakötők, azt is reméljük, hogy a személyzetnek nem csak a bázisokon, de a nagyközönség előtt is lesz alkalmuk bemutatni a gép kitűnő repülőtulajdonságait.

Természetes, hogy szakmai fórumokon, többek közt portálunkon is szó esett arról, hogy vajon a nagyjavítás során megkapják-e a gépek a legfontosabb, harctéri alkalmazáshoz valóban szükséges képességeket, például az éjjeli bevetésre, a védelmi rendszerek kialakítására.

Egyvalami azonban biztos, amit egyébként világszerte elismernek: a gép a maga idejében remek konstrukciónak számított, mostani oroszországi továbbfejlesztett változatai is komoly harcértéket képviselnek, és hogy rendkívül impozáns a megjelenésük, amit még az oszlopra emelés pillanatiban is érzékelhettek a manőver nézői.

Ráadásul – nem valószínű, hogy a végleges formájában ez látszódik majd, de most, amikor beemelés közben a gépen szinte minden nyitva volt, ami nyitható – jól látható a típus egyik különlegessége: az orrban egymás mögött-felett ülő  fegyveroperátoron és pilótán kívül, a törzsben kialakított deszant kabinban repülhetnek a bevetés helyszínére a különleges alakulat katonái is.

A fotósorozat elkészülte végefelé a szerelők megkezdték a rotorok rögzítését is, ezek nélkül, csupasz rotoraggyal nyilván furcsa látványt nyújtana ez a roppant impresszív szerkezet. Ráadásul a Szoljon.hu információi szerint a Mi-24-es a harci helikopterek jellegzetes támadó pozíciójában kerül az oszlop tetejére, bedöntve, hossztengelye szerint is, amint a gép pilótája enyhén nyomva tartja a botot, hogy szerepének megfelelően földi csapásmérést hajtson végre a gép...

A felállítást nyilván majd az ünnepélyes avatás követi, amint szerkesztőségünk ennek időpontjáról tudomást szerez, arról is beszámolunk.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!