Fotósunk, Vörös Attila pirkadat óta terepen van azért, hogy az első desirós járatokat megörökíthesse a csömöri HÉV-en. A hétfő reggeltől életbe lépett új menetrend a 80-as vasútvonal Pécel–Aszód szakaszának felújításával van összefüggésben. A Gödöllőről a fővárosba utazók a korábbi vasúti eljutás helyett most vagy buszoznak egyet Pécelig, vagy felszállnak a H8-as HÉV-re, amin most sűrített közlekedési rend szerint járnak a szerelvények, ráadásul még betétjáratok is indulnak Kerepes és az Örs vezér tere között.

A hadra fogható HÉV-szerelvényekre szükség van a gödöllői vonalon, ezért Csömörre más járműveket keresett az üzemeltető MÁV-HÉV Zrt. Nagyon helyesen tette, a buszos pótlás helyett ugyanis a MÁV-Start Zrt. dízelmotorvonataiból kaptak kölcsön hármat, ha már úgyis egy cégcsoporthoz tartoznak. Eleinte még Bézékben gondolkodtak, le is próbálták őket a vonalon, utána jött a dezsős próbázás és végül az – előre láthatóan decemberig tartó – éles bevetés. A Desirók légkondícionálásának a nyáron utazók fognak örülni, addigra talán a kavicsbányai vonal mentén építkező ingatlantulajdonosok is megszokják a napi hatszori duruzsolást és a könnyű dízelmotorvonat csattogását, ami nem hasonlítható a fővonalak nehéz vonatai által keltett zajhoz.

Az első reggeli tapasztalatok szerint a H9-es járatok pár perces késéssel közlekedtek. Talán ez is az oka annak, hogy Cinkotán futni kellett az átszállásért, nem is keveset! A reggeli csúcsban amúgy megtelt a Desiro a városközpont felé. Az utasokat vélhetően nem zavarta, hogy a WC-k le voltak zárva, hiszen a normál HÉV-szerelvényeken sem található illemhely. A panorámás ablakokon keresztül viszont talán felfedezhettek néhány részletet, amik felett a szürke hétköznapokon elsuhant tekintetük. Ha más nem, akkor az új vizuális utastájékoztató és hangosbemondás minden bizonnyal elszórakoztatta az utazóközönséget.

Újra menetrend szerinti vonat jár a kavicsbányai vonalon (fotók: Vörös Attila)

Vasárnap éjjel három Desiro motorvonatot (MÁV-Start 426-os sorozatú járműveket) hoztak a csömöri vonalra, amiből csúcsidőben kettő pörög Csömör és Cinkota között, a harmadik pedig tartalék. Napközben egy második egység is pihenőre vonul, a harmadik pedig Csömör és Kerepes között jár – ilyenkor a szokásos zöld HÉV-szerelvények járnak Cinkota és Csömör között. Ennek a három motorvonatnak nem lesz túl magas a havi futásteljesítménye, aminek nem is tudjuk, hogy örül-e vagy sem az üzemeltetőjük. Az első kerepesi úton körülbelül tíz utas volt, abból egy biztonsági őr és néhány vasútbarát.

Bizonyára még szokni kell az új menetrendet és eljutási lehetőségeket, ahogy Aszódon sem ment gördülékenyen a reggeli átszállás buszról vonatra, de majd kiforrja magát a rendszer. Jelenleg tehát két IC-vonalon is buszozni kell, mivel még tart a vágányzár Érd-felső felé, amerre a pécsi vonatok járnak. Igaz, ott van napi egy vonatpár, amit átengednek, de Miskolc felé teljes kizárás van, ennek indokairól ugyancsak hétfőn reggel írtunk.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!