A világ egyik legrégebben gyártott, ma is üzemképes utasszállítója izgalmas földkörüli túrájának első hónapját teljesítette, és a terveknek megfelelően már igen messzire jutott: a svájci óragyár szponzorálta DC-3-as március 9-én indult el Genfből.

A valaha volt legklasszikusabb utasszállító...

A dátum nem volt véletlen, 1940. március 9-én teljesítette a gép első felszállását, hogy aztán, néhány nap múlva a gyártótól átvegye az American Airlines. (A legrégebbi, most is repülőképes DC-3-ast 1937-ben gyártották, de jelenleg reastaurálnak egy 1936-ban készült példányt.) 1942 és 1944 között hadiszolgálatra fogták, majd különféle amerikai cégek gépe volt, míg 2008-ban meg nem vásárolta Francisco Agullo, hogy az óragyár szponzorálása mellett üzemeltesse tovább: mint ismeretes, a Breitling és a repülés a cég termékei, a különféle pilótaórák révén áll kapcsolatban egymással, olyannyira, hogy az ő színeiben repül Európa egyetlen Lockheed Connie-ja, a világszép négymotoros Super Constellation.

A svájci Alpok fölött

No de vissza a DC-3-ashoz, amely egyébként tavaly nálunk is repült az Air Race-t kísérő bemutató során. A HB-IRJ a maga 77 évével minden idők legkorosabb, földkörüli útra vállalkozó repülő szerkezete. A genfi start után az időjárási viszonyok szorításának engedve nem átrepülték az Alpokat, hanem inkább nyugatról és délről megkerülték. Észak-Olaszországon keresztül repültek Zágrábba, majd Athén, Tel Aviv és Amman következett, aztán az Öböl-vidék, Bahrein, Doha, Dubai.

Egy szinte giccsesen szép fotó: Dubai

Az út innen már az indiai szubkontinens felé vezetett, ahol már nem volt olyan egyszerű a repülőbenzin beszerzése, Karacsiban ki kellett szedni néhány ülést, hogy elférjen a tartalék, majd India után ki kellett hagyni Bangladest, mert korábban a két szomjas csillagmotornak odaszervezett üzemanyag valahogy „eltűnt”, a thailföldi leszállásig végülis ez lett az út eddigi leghosszabb, több mint nyolc óráig tartó, egyben lerepült szakasza. Thaiföldön némi szerelésre szorult a gép, a jobboldali motornak ki kellett cserélni a karburátorát és az üzemanyag-szivattyúját. Következett a gyönyörű Phuket, majd Malajzia, Kuala Lumpur, aztán Szingapúr: közben mindenütt rendezvények, együttrepülések a helyi kötelékekkel, helyi felszállások helyi előkelőségekkel, sajtótájékoztatók, ahogy egy igazi promóciós úton ez szokás.

Phuket felett forgolódva

Jelenleg a DC-3-as Szingapúrban hangárban pihen néhány napot a négyhetes szakadatlan repülés után, átvizsgálják, végrehajtják a szükséges szereléseket, karbantartásokat, majd vagy tíz nap múlva indul tovább a gyönyörű farokkerekes jószág, a tervek szerint a Fülöp-szigetek, a kelet-kínai partvidék, illetve Sanghaj majd Japán érintése után északi pályán repül át a gép Alaszka felé, hogy aztán délre majd keletre fordulva szelje át az amerikai kontinenst, olyan pazar megállókkal, mint San Francisco, persze New York, és a kettő között a világ legnagyobb repülőtalálkozója, Oshkosh.

Tervezett érkezés: szeptember, Sion

Kanada, Grönland és Izland érintésével ér vissza a gép az európai kontinensre, hogy a tervek szerint szeptemberben a Breitling szervezte Sion repülőshow legyen az érkezés méltó helyszíne.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!