A Prágai Közlekedési Vállalat és a Volvo Bus Corporation együttműködésének köszönhetően a következő néhány hónapban egy hibrid Volvót tesztelnek a cseh fővárosban, élesben, utasokkal. Az autóbusz meghajtását dízel és elektromos üzem keveréke adja. A Volvo 7900 LAH típusú csuklós jármű tizennyolc méter hosszú, alacsonypadlós. A hibridbusz köztes eleme lehet a tisztán gázolaj üzemű autóbuszok és a mostanában sokat emlegetett elektromos buszok elterjedése között. Semmiféle infrastrukturális fejlesztést nem igényelnek, annyi az előnyük, hogy a fékezéskor kifejtetett energia visszafejtésével tölti az akkumulátorokat, az így szerzett energiát pedig induláskor és gyorsuláskor hasznosítja. Ennek köszönhetően a gyártó számításai szerint akár harminc százalékos üzemanyag-megtakarítást lehet elérni, összevetve a sima gázolaj-üzemű buszokkal.

fotó: Ondřej Volf, DPP

A Volvo úgynevezett párhuzamos hibrid-elektromos hajtásrendszert használ. A  párhuzamos hibrid elektromos hajtáslánc olyan hajtáslánc, amely a motornyomatékot mechanikus módon juttatja el a kerekekhez úgy, mint egy hagyományos belső égésű motoros járműnél. Egy elektromos motor segíti, amely mechanikusan kapcsolódik a váltóműhöz. A belsőégésű motor és az villamos gép nyomatékát egy mechanikus csatolás egyesíti. A technológia által szerzett energia a jármű elindulásakor és gyorsulásakor használódik fel, amit a busz tetejére szerelt akkumulátorokban tárolnak.

A hosszú csuklós Volvo február 6-tól vendégszerepel Prágában egészen május végéig. Az autóbusz negyvenhat ülő és kilencvenkét álló utas befogadására alkalmas. A hibridet előzőleg már Brüsszelben is tesztelték. A közlekedési vállalat weboldalán a pontos menetrendek is megtalálhatók, persze ezek csak informatív jellegűek. Leginkább a hosszú tangensjáratokon (a várost észak-déli irányban átszelő járatok) vetik majd be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!