Hibridbuszok a Siemens hajtásláncával

iho   ·   2013.04.29. 11:57

A Siemens Drive Technologies divíziója hibrid hajtásrendszerrel járul hozzá a Mettis nevű innovatív közlekedési projekthez, melynek célja a Kelet-Franciaországban található Metz belvárosi forgalmának tehermentesítése. Ehhez a Siemens hajtómotorokat, generátorokat, teljesítmény-elektronikát és vezérlő szoftvereket szállít, melyeket a Van Hool nevű belga cég – buszok és ipari járművek független gyártója – 27 buszba szerel be – olvasható a Siemens hírlevelében. Az emissziószegény és üzemanyag-hatékony dízel-hibrid járművekben egy dízel-generátorkészlet látja el a elektromos motorokat árammal. A többletenergiát egy akkumulátorrendszer tárolja. Mindezeken túl a kimagasló megbízhatóságú hajtómotor révén a karbantartási igény is jelentősen csökken. A motorok hajtómű nélküli beszerelése csökkenti a zajszennyezést és a vibrációt, emelve ezzel az utasok komfortérzetést.

(Fotók: Siemens)

A 24 méter hosszú és 3,3 méter magas duplacsuklós buszok speciálisan létrehozott nyomvonalon közlekednek a városban, így közlekedésük független a személygépjármű forgalomtól. Emellett üzemanyag-fogyasztásuk megegyezik a hagyományos, 12 méter hosszú dízel-buszokéval, miközben közel kétszeres utazóközönséget tud kiszolgálni. A dízel-hibrid hajtásnak köszönhetően a környezetszennyező kibocsátása is csökken, ugyanis ezzel a módszerrel a fogyasztás csökkentése és a szén-dioxid kibocsátás legalsóbb emissziós szintre csökkentése a cél.

A villamos motor áramellátását egy dízelmotorral hajtott generátor biztosítja. A fellépő fékezési energiát a vontatómotor visszatáplálja, és azt egy akkumulátortelep tárolja, amely kifejezetten erre az alkalmazásra lett kifejlesztve, azaz tökéletesen illeszkedik a tömegközlekedési buszok indulási és fékezési ritmusához: képes nagy mennyiségű energiát gyorsan eltárolni és ugyanolyan gyorsan leadni.

A Mettis projekt 2010-ben kezdődött. 2013 végére az alternatív járműveket két, összesen 23 km hosszúságú útvonalon állítják forgalomba. Metz városa kezdetben napi 25000 utassal számol. A későbbiekben ez a szám elérheti a 36000 utast, akik ezzel egy vonzó lehetőséget választhatnak a hagyományos busz, a villamos és a személygépkocsi nyújtotta közlekedéssel szemben.

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.