Lassan, de biztosan halad a miskolci, 80-as számú vasútvonal elővárosi részének (80a) az év elején elrajtolt átépítése. Az idei nyár a Rákos–Pécel, valamint az Aszód–Tura állomásközök kalapálásáról – és a szinte állandó műszaki hibákból fakadó késésekről – szólt. A szakaszosan egy-egy vágányon zajló forgalom zavartatásának csökkentése érdekében Rákosliget megállóhelyet forgalmi kitérővé alakították át, bővítve ezzel a kapacitást, mivel így Rákos és Pécel között nem kell a teljes szakaszon nélkülözni a második vágányt. A sűrű forgalom enyhítése érdekében a hatvani elővárosi személyvonatok jó részét lemondták, helyettük a plusz kocsikkal erősített sátoraljaújhelyi sebesek és az egri gyorsok állnak meg mindenhol. E lépések azonban nem sok sikert hoztak, a menetrend gyakran csak tájékoztató jellegűnek mondható, állandók a tíz–húsz perces, sőt akár sokkal jelentősebb késések is.

A nyár elmúltával, pontosabban szeptember 9-től a munkálatok új fázisba lépnek, ezzel egyidejűleg pedig jócskán belenyúlnak a menetrendbe is. Hogy kevésbé zavarják egymást a vonatok az egyvágányú szakaszokon, csökkentik a járatszámot: a Budapest és Eger, valamint a Budapest és Sátoraljaújhely közötti közvetlen vonatokat egy-egy kivételtől eltekintve törlik, egyelőre csak szeptember 9. és november 15. között. Szerepüket a miskolci/kassai, valamint a 100-as vonal Ebes környéki átépítése miatt Nyíregyházán kettévágott kör-intercityk veszik át, melyek megállási rend szempontjából lényegében gyorsvonatokká alakulnak át: Miskolc és a Keleti pályaudvar között Füzesabonyon felül kiszolgálják Mezőkövesd, Kál-Kápolna, Vámosgyörk, Hatvan, Aszód és Gödöllő utasait is. Az intercityk a borsodi megyeszékhely és a főváros között pót- és helyjegyes IC-, valamint helybiztosítás nélkül igénybe vehető gyorsvonati kocsikból fognak állni, azaz a szegedi IC-khez hasonló hibrid szolgáltatási rendszer jelenik meg. Egy-egy esti IC ráadásul már-már sebesvonattá fejlődik vissza: a Nyíregyházáról induló Vércse (IC658), valamint a Miskolcra tartó Hámor (IC508) Füzesabony és Hatvan között mindenhol meg fog állni, Budapesten pedig még Rákost is kiszolgálja. (A menetrendet pdf-ben ide kattintva lehet letölteni.)

Szeptember elejétől november közepéig hibridvonatként közlekednek majd Miskolc és Budapest között a sátoraljaújhelyi sebesvonatok és az intercityk (fotó: Vörös Attila)

A történetbe Miskolcon kerül csavar: a páratlan irányban tizennyolc, páros irányban húszperces várakozás során tolják rá a fővárosba tartó IC-szerelvényre a gyorsvonati stokkot, a Budapest felől érkezőről pedig leakasztják. Emiatt a zempléni utasoknak át kell szállni a Sátoraljaújhelybe induló személyre, vagy az onnan érkezőről a fővárosba tartó hibridre. Azt egyelőre nem tudni, ugyanaz a szerelvény folytatja-e útját a miskolci tilitoli után – amivel gyakorlatilag mégis átszállásmentes lehetne az út –, azonban az esetleges késések és azok továbbgörgetésének elkerülése okán nagy valószínűséggel más-más kocsikról lesz szó a budapesti és a sátoraljaújhelyi részen. A plusz megállások, a miskolci stokkolás, valamint az egyvágányos szakaszok lassításai, várakozásai miatt harmincöt (a Vércse és a Hámor esetében negyven) perccel nő meg a Budapest–Miskolc menetidő az alapmenetrend körülbelül két órájához képest.

A 80-ason eddig ismeretlen öszvérrendszerrel több város szinte teljesen elbúcsúzhat a jól megszokott napi hat-nyolc pár, a fővárossal közvetlen kapcsolatot biztosító vonatától erre a néhány hétre. A Sátoraljaújhely környékiek csak a hírmondónak meghagyott, hajnali 529-es sebessel juthatnak el Budapestre, kvázi átszállásmentesen: pályafelújítás miatt ugyanis mindenképpen vonatpótló buszra kell szállni Sárospatak és a zempléni határváros között. Visszafelé azonban már egyszer sem lehet végigülni az utat: gyorsvonati jeggyel Miskolcig, IC-n pedig Szerencsig lehet ugyanazon a vonaton utazni. A nyékládháziak sem járnak jól: Budapest felé csak a hajnali 5009-es személy (3 óra 38-kor), valamint egyetlen közvetlen újhelyi sebes, az 529-es (5 óra 45-kor) vehető igénybe. A főváros felől pedig csak egy közvetlen eljutási lehetőség marad, a késő esti 5008-as személy (érkezik 23 óra 29-kor). Eger is elveszíti a közvetlen vonatok legnagyobb részét: a főváros felől a reggeli 5500-as, Budapestre pedig a szintén reggeli 5509-es személyvonatok maradnak. A füzesabonyi átszállás kényelmetlenségétől eltekintve azonban óránként el lehet majd kapni ott egy-egy hibrid gyorsot. A vasárnap esténként Nyíregyházáról Miskolcon át a Keletiig haladó 1511-es sebesvonat is rövidül: Hatvan lesz a végállomása, ahogy egyéb napokon is az.

Hiába a hibrid-rendszer, a gyorsvonati utasoknak Miskolcon át kell majd szállni (a szerző felvétele)

Halkan jegyezzük meg azért azt is, hogy a MÁV-Startnak ez a vágányzári rendszer jó alkalom lehet arra, hogy a gyakorlatban előtesztelje a lebutítandó kibővítendő jelenlegi intercity-szintet, mely az új, IC Plusz nevű, a tervek szerint 2019 év végén – reálisan nézve inkább két-három éven belül – elindítani tervezett IC-szolgáltatás létrehozásával valósulhat meg.

A miskolci vonalon utazók élete az elkövetkezőkben sem lesz egyszerű: jövő márciustól decemberig teljesen kizárják a forgalom elől a Pécel–Aszód szakaszt. A közel egy év alatt a tervek szerint az intercityk, valamint a gyors- és sebesvonatok Hatvantól fordulnak majd vissza Miskolc felé, Hatvan és Budapest között pedig minden vonatot autóbuszok fognak pótolni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!